Waarom veranderen we dan wel onze prijs?

Het is alweer jaren geleden dat ik ben gestart als hovenier. Dit was nog voordat computers hun intrede deden, laat staan Facebook en Twitter! Nu ik dit schrijf, bekruipt mij het gevoel dat ik wel een museumstuk lijk.

Persoonlijk, direct contact met de consument was toen belangrijk. Het was dé manier om zaken met elkaar te doen. Meerdere malen zaten we aan tafel om een goed plan op papier te krijgen.

Nu moet alles zo snel mogelijk. Wat we ’s ochtends online bestellen kunnen we in de middag al bezorgd krijgen. Ook voor tuinplannen geldt dat de plannen van gisteren, vandaag uitgevoerd moeten worden voor de barbecue van morgen. Hoe ga je hiermee om? Het grote verschil is het contact met de consument. Steeds meer wordt digitaal overlegd en naar elkaar ge-e-maild. Waar is het persoonlijke contact gebleven? Drukte is geen excuus, ontmoet de consument aan tafel! Persoonlijk contact maakt het onderscheid. Gelukkig zijn er genoeg hoveniers die dit inzien. Op deze manier laat je zien dat kwaliteit het verschil maakt, niet de prijs.

In onze branche zijn we teveel gericht op prijs en moet het steeds goedkoper en goedkoper. Ook al verandert de consument, ze vraagt nog steeds om kwaliteit. En voor kwaliteit wordt graag betaald! Ga voorbij aan het gemak, stel de consument centraal. Uit ervaring weet ik dat dit werkt. Het wordt gewaardeerd. De bedrijven die nu scoren, snappen dit.

Als hovenier stemt het mij tevreden dat de consument behoefte blijft houden aan persoonlijk contact en kwaliteit. Dit is niet veranderd. De manier waarop wellicht wel. Ondanks alle digitale communicatie blijft persoonlijk contact erg belangrijk. Het vinden van een middenweg is de uitdaging. Blijf bij de consument thuiskomen, ga met hen aan tafel. Kwaliteit verandert niet!

Lieuwe Westra
TuinKeur

Het zijn niet de bedrijven met een lage prijs die goed presteren, maar de bedrijven die zich richten op kwaliteit.

garde_experience_2016+_ aanmelden