De vette jaren zijn voorbij en de crisis zorgt voor magere jaren. Dit vereist ook een andere aanpak. Klanten staan niet meer op ons te wachten, maar wij op hen. Toch zitten we als hoveniers nog vast in onze aanpak tijdens de vette jaren. We houden ons krampachtig vast aan wat we kennen. Onze ervaring van wat we al meegemaakt hebben.

Dit is het beste te zien in hoe hoveniers omgaan met hun klanten, of beter gezegd: niet omgaan met hun klanten. Zelf heb ik dit net meegemaakt tijdens een wintersportvakantie in Oostenrijk. In ons hotel werd er door het personeel geen aandacht aan ons besteedt. Er was geen belangstelling voor ons, geen enthousiasme. Zonde van de sfeer! Zo bouw je als personeel geen relatie met je klant, voor nu en in de toekomst. De kans is dan ook klein dat wij weer naar dat hotel gaan.

Zo werkt het ook bij hoveniers. Hoe ga jij om met je klant? Op dezelfde manier als het personeel in het hotel in Oostenrijk? Of kijk je verder en leg je je huidige en nieuwe klant in de watten? Dit gaat verder dan alleen maar een rekening sturen na oplevering van de tuin. Zelfs verder dan met Kerst een kaart sturen of af en toe een digitale nieuwsbrief. Nee, de klant wil de hovenier persoonlijk! Hij wil een hovenier die aandacht besteedt aan hem als klant. Zo handel je als hovenier in deze magere jaren.

Besteedt aandacht je klant, steek hem aan met jouw enthousiasme. Persoonlijke, authentieke aandacht voor de klant vereist een effectieve aanpak. Daar ligt een belangrijke kans en mogelijkheid in deze nieuwe markt. Bouw aan relaties!

linkedin_groups_tuinkeur

Reageer ook op de LinkedIN discussie!

Met vriendelijke groet,

jelle_westra_tuinkeur

Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl