Een goede hovenier maakt keuzes
Het begint simpel bij de klant: kom altijd je afspraken na. Als je dat doet, heb je al een goede voorsprong.
Als er genoeg wind staat gaan de broers Alex en Paul Engels het water op. Windsurfen. Eén pakt de bedrijfsbus, de ander rijdt de bus met surfspullen: na een paar uur gaan ze ’s middags weer hard aan het werk. Alex: ’Wij zijn onze eigen baas en maken keuzes dat ons werk positief beïnvloedt.’ Door duidelijke afspraken te maken met klanten, geeft hen dit de ruimte om af en toe de adrenalinekick van het windsurfen op te zoeken. Alex vervolgt: ’Het begint simpel bij de klant: kom altijd je afspraken na. Als je dat doet, heb je al een goede voorsprong. Ook komen wij onze offerte altijd persoonlijk aan tafel bij de klant overleggen.’ Paul vult aan: ‘Plezier in je werk is het belangrijkst. Dit straalt positief af op de kwaliteit van het werk dat je levert. Een klant ziet dit, vindt het prettig en beveelt je graag aan bij anderen. Mond-tot-mond reclame levert zo altijd nieuw werk op.’
Een goede hovenier moet ook een goede ondernemer zijn.
Alex en Paul zijn al achttien jaar hovenier en werken vanaf 2016 samen onder de naam Hovenier Engels werkzaam in de regio Hoeksche Waard. Ze houden elkaar voortdurend scherp en blijven daardoor actief ontwikkelen. ’Een goede hovenier moet ook een goede ondernemer zijn,’ zegt Alex. Paul valt bij: ‘Het hoveniersvak kun je leren, maar niemand leert je hoe je moet ondernemen. Dat doen wij niet alleen, onder andere TuinKeur heeft ons goed geholpen.’ Een ondernemende hovenier maakt keuzes. Wat willen wij wel en wat willen wij niet? Het is ook belangrijk om verder te kijken dan de korte termijn: het is altijd de uitdaging van een ondernemer om toekomstgericht te denken.’
‘Ik hoef niet per se de eerste te zijn, maar wil wel altijd voor nummer twee eindigen’, zegt Alex lachend. Hij vervolgt: ‘Laat je kwaliteiten zien als hovenier. Hovenieren is een vak, werk waar we trots op mogen en moeten zijn. Laat je kwaliteit zien. Wij willen met Hovenier Engels ook een bedrijf zijn dat de marktbelangen dient, om samen het hoveniersvak naar een hoger plan te tillen.’
Hoe kun je je als hovenier onderscheiden?
- Kom je afspraken altijd na en presenteer de offerte op een toegankelijke wijze aan de klant.
- Sta voor je vak. Wil een klant veel bestrating in de tuin? Laat jouw liefde voor groen zien en overtuig de klant waarom een tuin met meer beplanting mooier, beter en onderhoudsvriendelijker is.
- Zorg voor een goede jaarplanning en geef je vaste klanten altijd voorrang. Zij hebben bijgedragen aan waar je nu staat.
Misschien vind je dit ook interessant
Inzameling Taxussnoeisel weer van start
Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei! De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15...
Jan de Vries nieuwe voorzitter Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij
Jan de Vries wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij te Boskoop. Hij volgt Jan Willem Griep op die deze functie 12 jaar heeft bekleed. De Vries is eigenaar van Boot & Dart Boomkwekerijen BV, Griffioen Wassenaar BV en De Noordhoek...
Genomineerden HortiContact Innovatie Award 2021 bekend: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems
De drie genomineerden voor de HortiContact Innovatie Award 2021 zijn bekend gemaakt: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems. De winnaar van de HortiContact Innovatie Award 2021 wordt op dinsdag 1 juni om 14.00 uur bekend gemaakt tijdens een livestream...
GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule
Speciale editie Najaarsbeurs 25-26 augustus GROEN-Direkt staat al 25 jaar internationaal bekend om een continue en compleet assortiment tuinplanten. De grootste groene marktplaats van Europa presenteert traditiegetrouw eind augustus – deze editie is dit op woensdag 25...
Inschrijving Bulbs4Kids geopend
Vanaf nu kunnen basisscholen zich inschrijven voor een gratis bloembollenpakket van Bulbs4Kids. Bulbs4Kids is een internationale campagne voor basisschoolkinderen om kinderen op een interactieve en spannende manier kennis te laten maken met bloembollen. Er zijn in...