Dat Google belangrijk is weten we allemaal, maar hoe belangrijk is Google eigenlijk voor ons als hoveniers?

Zoals met veel dingen weet Google het antwoord op onze vraag. Google ziet immers waar mensen naar zoeken en hoe vaak we met z’n allen naar een bepaald woord (zoekwoord) zoeken.

Voor ons onderzoekje maken we gebruik van de Google Zoekwoordplanner. In dit programma kun je een zoekwoord ingeven. Voor dat zoekwoord laat Google zien hoe vaak er gemiddeld per maand op wordt gezocht. Daarnaast laat Google nog veel meer interessante informatie zien, zoals gerelateerde zoekwoorden.

Google is belangrijk voor ons als hoveniers. Dit blijkt uit de cijfers die Google ons laat zien voor het zoekwoord ‘hovenier’. Gemiddeld wordt hier 2900 keer per maand op gezocht. 2900 mensen die dus specifiek naar dat zoekwoord zoeken. Nu is ‘hovenier’ een zoekwoord waar mensen uit zowel Maastricht als uit Groningen als uit Rotterdam op kunnen zoeken. Het is een zoekwoord dat te weinig specifiek is gericht op 1 locatie. Dat is echter wel waar wij als hoveniers het van moeten hebben.

Wanneer we kijken naar een aantal specifieke locaties, dan zien we nog steeds een aardig zoekvolume (gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand) op verschillende plaatsen. Zie onderstaand overzicht voor een aantal plaatsen:

Zoekmachine optimalisatie Google voor hoveniers

Staar je niet blind op het zoekvolume. Het zoekvolume is een gemiddelde over het jaar. In de ‘echte wereld’ zien we dat we in maart bijvoorbeeld meer aanvragen krijgen dan in februari. Deze trend is ook te zien in Google. Onderstaand overzicht laat dit mooi zien (gegevens uit Google):

Zoekmachine optimalisatie Google voor hoveniers

Het belang van Google is goed zichtbaar in het zoekvolume. Potentiële klanten zoeken via Google naar een hovenier in de buurt. Het is daarom belangrijk dat je website via Google goed te vinden is. Wanneer je website niet te vinden is, loop je potentiële klanten die zoeken via Google in ieder geval mis.

Yonit