Jaarvergadering Cultuurgroep benoemt nieuw bestuurslid

door | 3 mei 2021 | Hoveniersbranche

Donderdagavond 22 april jl. was de algemene ledenvergadering van de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen onder Anthos-secretariaat. Voor het eerst in haar geschiedenis was deze digitaal. In het huishoudelijke gedeelte werd Rob Wijnhoven als nieuw bestuurslid benoemd. Na dit onderdeel vernamen de aanwezigen de stand van zaken van de Floriade en e-commerce.

In het eerste deel van de videomeeting kwamen de financiën, bestuurszaken, activiteiten in 2020 en plannen voor dit jaar aan de orde. In het kader van vernieuwing en verjonging van het bestuur, werd Rob Wijnhoven van Roparu Rozen onder applaus als nieuw bestuurslid gekozen. Hij bedankte de vergadering voor het gestelde vertrouwen. Ook kwamen de onderzoeksprojecten ‘Prettig Groen Wonen’ en ‘Implementatie groene stadsontwikkeling’ van WUR aan de orde, waarin de Cultuurgroep participeert.

Nieuwe locaties Excellence Roses

Bestuurslid Hans van de Laak vertelde dat dit seizoen een recordaantal van 28 nieuwe rozenrassen voor de keuringen van Excellence Roses zijn aangeplant. Op dit moment nemen zes tuinen deel: Boskoop, Winschoten, Lottum en in België het PCS in Destelbergen, het Vrijbroekpark in Mechelen en De Kleine Boerderij in Merksplas. De laatste twee locaties zijn nieuw. Op dit moment hebben 44 rozen het predicaat. Ze zijn te vinden op de website van de KVBC. Van de Laak: “Het afgelopen jaar hebben de keurmeesters de beoordelingen van de rozen op gepaste afstand kunnen verrichten. Met de nieuwe locaties krijgen we nog meer keuringsresultaten, wat alleen maar goed is.”

9.000 rozen voor Floriade

Aansluitend bij het thema ‘Greening the city’ gaat de cultuurgroep in samenwerking met die van de LTO Vakgroep Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen rozeninzendingen op de Floriade 2022 verzorgen. Cultuurgroepvoorzitter Hetty Crooijmans lichtte de plannen toe. “Er gaan binnenkort een kleine 9.000 rozen geplant worden die ter inspiratie dienen in tuinen en in de openbare ruimte van de stad van de toekomst. Door te koppelen aan thema’s als klimaatadaptatie, biodiversiteit en welbevinden zal een verhaal worden verteld. Met als thema ‘love’ komen plekken voor foto’s en selfies in de inzendingen.” Vorig jaar is de ALV gehouden bij de Koninklijke Ginkelgroep. Deze groenvoorziener realiseert elders op het terrein een groene wand bij Aeres University. Crooijmans meldde dat in samenwerking met de Cultuurgroep daarin rozen komen.

Trend bij consument

Als laatste vertelde Rob Faase van het Fulfilment Center Arcen over de mogelijkheden en ontwikkelingen van e-commerce. Dit jonge en snel groeiende bedrijf ontzorgt ondernemingen met een webwinkel. Dit varieert van het maken van een marketingkalender tot het verzorgen van de volledige verzendingen naar consumenten in op dit moment negen Europese landen. Unieke aan het bedrijf is dat ze zowel kleine dozen als volledige pallets leveren. Faase vertelde dat e-commerce al in opkomst was, maar dat de pandemie dit heeft versneld; van 25% van de totale verkoop van business naar consumer, gaat dit binnen een jaar al richting 30%. Kansen ziet hij in grotere maten en in het aanbieden van thema’s, zoals ‘geurend’ of ‘ton sur ton kleuren’. “Vandaag de dag wil een consument worden ontzorgd en het liefst meteen een volledige tuin hebben. Wij spelen met onze business in op deze trend.”

Misschien vind je dit ook interessant
Inzameling Taxussnoeisel weer van start

Inzameling Taxussnoeisel weer van start

Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei!  De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15...

GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule

GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule

Speciale editie Najaarsbeurs 25-26 augustus GROEN-Direkt staat al 25 jaar internationaal bekend om een continue en compleet assortiment tuinplanten. De grootste groene marktplaats van Europa presenteert traditiegetrouw eind augustus – deze editie is dit op woensdag 25...

Inschrijving Bulbs4Kids geopend

Inschrijving Bulbs4Kids geopend

Vanaf nu kunnen basisscholen zich inschrijven voor een gratis bloembollenpakket van Bulbs4Kids. Bulbs4Kids is een internationale campagne voor basisschoolkinderen om kinderen op een interactieve en spannende manier kennis te laten maken met bloembollen. Er zijn in...