Kleine stijging exportwaarde bloemen- en planten
Voor het derde achtereenvolgende jaar realiseerden de Nederlandse bloemen- en plantenexporteurs in januari een hogere exportwaarde. Volgens de statistieken van Floridata steeg de exportwaarde in januari beperkt met 1% tot 444 miljoen euro.
Deze stijging is klein vergeleken met voorgaande jaren. In 2017 en 2018 klom de omzet met 12% respectievelijk 8%. Dit meldt de VGB. Deze plus van 1% is vooral te danken aan de snijbloemen, want de plantenwaarde stabiliseerde.
Zorg over Duitsland en Engeland
Duitsland is de belangrijkste markt voor Nederland. Het marktaandeel, in 2014 nog 30%, kromp in 2018 naar 27,9%. Alleen in oktober vorig jaar werd een plus genoteerd en bleef de exportwaarde uiteindelijk 3% achter op € 1,7 miljard. “Niemand weet wat de Brexit voor de handel veroorzaakt. Als dan ook de grootste afzetmarkt stagneert is dat zorgwekkend. Ook Zwitserland viel in januari om niet te verklaren redenen terug. We zien wel groei in Oost-Europese landen en verder gelegen bestemmingen”, aldus Marius Dekker van exporteur DGI. Opmerkelijk is dat de export naar Engeland in de afgelopen maand steeg. “Dat kan incidenteel zijn”, veronderstelt Wesley van den Berg van Floridata.
Krimp in top 10-landen
Floridata registreerde in de eerste maand van dit jaar bij de totale groei van 1% een krimp in de top 10 van exportbestemmingen. Duitsland (-8%), België (-6%), Italië (-5%), Zwitserland (-4%) en Zweden (-8%) bleven achter. De exportwaarde steeg richting Frankrijk (+6%), Engeland (+12%), Polen (+4%), Rusland (+15%) en Denemarken (+11%). Op jaarbasis tekent de top 10 voor 80% van de exportwaarde van 6 miljard euro. Dit record werd na de stijging van 5% in 2017 in 2018 geëvenaard.
Plus in verre bestemmingen
“We zien verder dat de export naar verre bestemmingen fors toeneemt. De export naar China verdubbelde in januari, doordat het Chinees nieuwjaar vroeg viel. En Amerika pluste opvallend met 30% in de eerste maand dit jaar”, aldus Van den Berg. “Spreiding is een sterk aspect van de Nederlandse bloemen- en plantengroothandel”, aldus directeur Matthijs Mesken van de VGB. “Exporteurs focussen daar goed op.”
De binnenlandse markt is volgens Goedegebuure op totaalniveau stabiel tot licht groeiend. “En fors in beweging, onder meer door online aankopen en actievere supermarkten.”
Meer over Floridata en de VGB
Floridata levert marktcijfers en debiteureninformatie in de sierteeltsector. De VGB is de brancheorganisatie voor de binnenlandse, importerende en exporterende groothandel in bloemen en planten.
Bron: Greenity
Misschien vind je dit ook interessant
Inzameling Taxussnoeisel weer van start
Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei! De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15...
Jan de Vries nieuwe voorzitter Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij
Jan de Vries wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij te Boskoop. Hij volgt Jan Willem Griep op die deze functie 12 jaar heeft bekleed. De Vries is eigenaar van Boot & Dart Boomkwekerijen BV, Griffioen Wassenaar BV en De Noordhoek...
Genomineerden HortiContact Innovatie Award 2021 bekend: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems
De drie genomineerden voor de HortiContact Innovatie Award 2021 zijn bekend gemaakt: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems. De winnaar van de HortiContact Innovatie Award 2021 wordt op dinsdag 1 juni om 14.00 uur bekend gemaakt tijdens een livestream...
GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule
Speciale editie Najaarsbeurs 25-26 augustus GROEN-Direkt staat al 25 jaar internationaal bekend om een continue en compleet assortiment tuinplanten. De grootste groene marktplaats van Europa presenteert traditiegetrouw eind augustus – deze editie is dit op woensdag 25...
Inschrijving Bulbs4Kids geopend
Vanaf nu kunnen basisscholen zich inschrijven voor een gratis bloembollenpakket van Bulbs4Kids. Bulbs4Kids is een internationale campagne voor basisschoolkinderen om kinderen op een interactieve en spannende manier kennis te laten maken met bloembollen. Er zijn in...