Natuurmonumenten vraagt mening over ‘boerenland’

door | 4 dec 2018 | Hoveniersbranche | 0 Reacties

Natuurmonumenten start een enquête waarbij ze de mening van burgers vraagt over het landschap in Nederland. Ze gaat de informatie die eruit komt gebruiken in haar werk.

Natuurmonumenten wil weten hoe het landelijk gebied wordt gewaardeerd en wat de burgers vinden van de veranderingen van de afgelopen jaren. Onder ‘landelijk gebied’ verstaat Natuurmonumenten het gebied buiten de steden en dorpen; vaak is dat boerenland. Natuurgebieden, zoals bossen, heide en duinen zijn dus geen onderdeel van de enquête.

Wie moet een rol spelen?

‘Wat maakt voor u het landelijk gebied aantrekkelijker en waardevoller en wie moeten daarin volgens u een rol spelen?’, zijn vragen waar de organisatie nieuwsgierig naar is. De eerste vragen gaan over het landelijk gebied in de woonomgeving.

Een deel van de vragenlijst gaat specifiek over de invloed van landbouw op het landelijk gebied. Veel landbouwbedrijven zijn de afgelopen jaren grootschaliger en intensiever geworden, stelt Natuurmonumenten. Aan de orde komt of de overheid boeren financieel moet belonen als ze in hun bedrijfsvoering de natuur en het landschap versterken of dat boeren zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen, dus zonder financiële vergoeding.

Kosten verwerken in prijs supermarkt

Verder wordt de mening gevraagd of supermarkten boeren en tuinders meer moeten betalen als zij bijdragen aan een aantrekkelijker en natuurvriendelijker landelijk gebied en of supermarkten de meerprijs voor natuurvriendelijke landbouwproducten moeten doorberekenen in de winkelprijs. Ook gaan vragen in de enquête over de grootschalige plaatsing van zonnepanelen in het landelijk gebied.

Anoniem

Het invullen van de enquête duurt ongeveer 10 minuten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Wageningen Environmental Research in samenwerking met Natuurmonumenten.  Via de website van Natuurmonumenten is de enquête in te vullen. De vragenlijst is anoniem in te vullen.

Misschien vind je dit ook interessant

Rhieta zitmeubel

Hardhout uit Brazilië, tegels uit Spanje en bomen uit Italië. Over heel de wereld worden producten gehaald om tuinen voor een doorgaans korte periode op te sieren. De veel besproken duurzaamheid lijkt in onze tuinen geen hoge prioriteit te krijgen. Jammer, vindt...

Spanning stijgt rond keuze van Boom van het Jaar 2019

Drie boomsoorten maken nog kans om gekozen te worden tot Boom van het Jaar 2019. Boomtelers gaan de komende weken hun stem uitbrengen, de definitieve winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de Kennis- en Netwerkdag op 20 december in Ede. Het thema voor het komende jaar...

Stihl strijdt tegen tekort aan bossen

Er is in Vlaanderen een groot gebrek aan bossen. Zeker in de buurt van woonkernen. En daar wil producent van tuinmachines, bos- en natuurbeheeruitrusting STIHL iets aan doen. Ze willen maar liefst 10.000 m2 meter bos planten dankzij hun De Warmste Week-actie voor...

Thema Plantarium 2019: “Green Fits All”

Het thema van Plantarium 2019 is “Green Fits All”. Met dit thema biedt de beurs een platform voor samenwerking binnen de keten, maar ook daarbuiten. Groen heeft de toekomst. Groen past binnen elke werkwijze en levensstijl. Groen maakt het geheel compleet. Groen is een...

Ook najaar erg droog

Na de droge zomer hield de droogte ook dit najaar aan. Normaal valt in de meteorologische herfst (september, oktober en november) totaal 243 mm neerslag. Deze herfst bleef de neerslag beperkt tot 115 mm. Daarmee komt dit jaar op de vijfde plek van droogste herfsten....

Vele kleine maken één grote

Onlangs las ik het boek ‘Macht der gewoonte’ van Charles Duhigg. Wat blijkt? In een aantal voorbeelden komt naar voren waarom kleine successen aan de basis staan van grote en belangrijke veranderingen. Stel je voor, je wilt een verandering doorvoeren binnen je...