Oer-Hollands: ‘Aandacht voor de klant is het belangrijkst.’

door | 2 sep 2018 | GardenExperience 2018, Hoveniersbranche

Ruud Snijders is directeur van Innogreen. Sinds 2007 ontwikkelen ze duurzame producten voor de groene sector, met oog op een milieuvriendelijke aanpak en winst voor het milieu. ‘Probleem met een gazon? Bel eens met Innogreen!’ zegt Ruud. In oktober verhuist Innogreen naar een groter pand, om het groeiende aantal klanten beter op te vangen en zo in de toekomst klanten beter van dienst te zijn. Hoe gaat Innogreen om met communicatie en zijn klanten?

Kennis en advies gaan samen met het product
Ruud: ‘Dankzij onze technische kennis in huis, kunnen wij hoveniers niet alleen helpen met producten, maar ook met advies dat bij het product hoort. Is er een probleem met groei of een ziekte? De hovenier belt ons, of appt een fotootje, en wij komen met een oplossing. Ik vind het zelf heel belangrijk om bij het verkochte product begeleiding te bieden. Onze klanten zitten door het hele land, ook in België en Duitsland, ieder met een andere soort grond. Daar hoort gepast advies bij.’

Elke situatie is anders
Ruud: ’Rechtstreeks contact staat bij ons bovenaan. Wij leveren maatwerk bij klanten. Wil de klant dat wij regelmatig even langskomen? Dan doen we dat. Heeft een andere klant de voorkeur voor bellen of appen? Geen probleem, als we iedereen maar zo goed mogelijk kunnen helpen.’

Problemen worden direct opgelost
Ruud: ’Natuurlijk is er wel eens een ontevreden klant. Ik vind dat je altijd ieder probleem, klein of groot, serieus moet oppakken. Meestal ga ik zelf langs om het probleem uit de wereld te helpen. Het feit dat wij nog steeds groeien dankzij natuurlijke aanwas, geeft aan dat men tevreden is over onze producten en dienstverlening.’

Het is een praktijkvak
Ruud: ’Het hoveniersvak is nog steeds een praktijkvak. Er zijn veel verschillende grondsoorten, geen situatie is hetzelfde. Dit kun je niet oplossen met computermodellen.
Je hebt een adviseur met kennis nodig die de cijfers op de juiste manier kan lezen. Je moet zelf de grond gezien hebben en de situatie kennen. Pas dan kun je een goed advies geven.’

Samen zijn we verantwoordelijk
Ruud besluit: ’Ik doe dit werk omdat ik groen geweldig vind, we hebben zo’n prachtig vak! Dit geldt ook voor hoveniers. Hoe mooi is het om een tuin te realiseren? Over vijf jaar kijk je nog steeds met trots naar die tuin. Als groene sector zijn we met elkaar verantwoordelijk. Samen zorgen we ervoor dat we Nederland nóg groener maken!

Innogreen is sponsor van GardenExperience 2018.

Drie tips aan hoveniers:

1: ’Koester de kennis die jij hebt en jouw bedrijf heeft. Waar nodig, vergroot die kennis. Een toekomstbestendig hovenier is een hovenier die zijn kennis bij blijft spijkeren.’

2: ’Motiveer je medewerkers. Een van de grootste uitdagingen wordt het vinden van personeel in ons vakgebied. De kwaliteit van het onderwijs neemt af, er komen minder leerlingen en het niveau daalt. Investeer in je personeel.’

3: ’Het begint bij de hovenier. Jij bent voor de klant het eerste aanspreekpunt. Enthousiasmeer mensen voor groen. Willen ze een tegeltuin? Geef goede voorlichting en overtuig ze waarom een groene tuin beter én mooier is.’

Misschien vind je dit ook interessant
Zeeuwen en Brabanders fanatiekste ‘lockdown tuiniers’

Zeeuwen en Brabanders fanatiekste ‘lockdown tuiniers’

Vanwege de lockdown hebben we de afgelopen maanden veel thuisgezeten. Tijdens deze periode hebben we massaal onze tuin opgeknapt. Een mooie aanleiding dus om de bestellingen die bij ons zijn gedaan eens wat nader te bekijken. Hieruit kwamen leuke en interessante...