De valkuilen van social media

Vorige keer besprak ik over bewust kiezen voor social media. Vaak is al begonnen met social media zonder goed na te denken over het hoe en waarom. Dit zorgt er voor dat het gebruik van social media voor je bedrijf op dit moment weinig oplevert. Er zit geen doordacht beleid achter. Veelal wordt social media dan als schuldige aangewezen: ‘Zie je wel dat het niet werkt?’ Dat kan. Dat mag. Maar: Geef jij de taart ook de schuld als jij het recept voor de taart niet goed hebt gevolgd?

Daarom enkele valkuilen en tips voor het gebruik van social media:

  • De doelgroep is onbekend. Voor wie schrijf je?
  • De kanalen zijn onbekend. Wie leest je?
  • Je beheert niet je eigen social media. Weet dat ingehuurde reclamebureau jouw bedrijf wel goed te presenteren?
  • Het koppelen van verschillende social media: Twitter met Facebook. Alles wat je dan Twittert komt dan ook op Facebook. ‘Want dan zit ik ook op Facebook.’ Zo werkt het niet!
  • Kritiek van volgers op social media. Volgers kunnen ook negatieve geluiden laten horen over je werk en jouw bedrijf. Hoe ga je daarmee om? Doe aan ‘webcare’. Reageer adequaat en inhoudelijk op de kritiek. Los hun problemen op!

Als laatste en belangrijkste: wees geen zender. Stuur niet alleen berichten de wereld in zonder op je volgers te reageren. Communicatie is interactie. Ga een relatie aan met je huidige en potentiële klanten via social media. Een goed bedrijf luistert naar zijn klanten en gaat in gesprek.

Herken je benoemde punten in het social media-gebruik voor je bedrijf? Doe er wat aan. Je weet niet goed hoe? Daar kan ik in helpen. E-mail naar info@tcwebmaster.nl of laat wat horen op onze Twitter, Facebook , Google+ of via LinkedIN.

Maak een overwogen keuze!

theo_clevering_tcwebmaster

Theo Clevering
Online Marketing specialist in de groene sector.
www.tcwebmaster.nl