Vraag: verschillende berichten die ik plaats op Facebook komen niet door bij de klant. Of komen wel door, maar dan soms veel later. Hoe kan dit?

Antwoord:

De zogenoemde tijdlijn is de pagina waarop foto’s, statusupdates en andere posts van Facebook vrienden, groepen en bedrijven worden getoond. Dit is de plaatst waar Facebook gebruikers over het algemeen de meeste tijd doorbrengen. In het begin was dit een chronologisch overzicht van alle berichten/ updates.  Facebook publiceert niet alle berichten op de tijdlijn, omdat het dan onmogelijk is voor de gebruikers om alle berichten te bekijken. Facebook bepaalt dus wat de gebruiker te zien krijgt.

Elke update krijgt een score. Deze score bepaald hoe hoog de update op de tijdlijn van de lezer komt te staan. Deze score wordt bepaald door het aantal likes, reacties, het aantal keren dat het bericht is gedeeld (shares) en door de onderlinge relatie. Daarbij wordt gekeken naar de relatie met degen die het heeft gepost, maar ook naar het aantal reacties op het bericht door vrienden (bekende personen) en hoe vaak de gebruiker al eens heeft gereageerd op degene die publiceert. Kortom veel variabelen die bepalen wat getoond wordt.

Deze methodiek, algoritme, wordt aangepast door Facebook om zo veel mogelijk relevante informatie te tonen voor de gebruiker. Zo is een toevoeging hierop dat niet alleen de nieuwste berichten bovenaan komen, maar ook oudere berichten, welke nog niet gelezen zijn, waarvan Facebook vindt dat deze interessant zijn voor de gebruiker. Dit wordt weer bepaald door de laatste 50 interacties van de gebruiker (likes, shares, posts etc. etc.).

Kortom een te groot aanbod van nieuws op de tijdlijn, wordt door Facebook op alle mogelijke manieren gereguleerd op basis van interesse van de gebruiker. Doel van Facebook dat er zoveel mogelijk relevante informatie wordt getoond op de tijdlijn. 

Ondersteuning nodig bij uw online aanpak?
We horen het graag: 0528-331678.

 

Theo Clevering
Online Marketing specialist in de groene sector.
www.tuinkeur.nl