stihl_blijft_groeienTijdens de eerste acht maanden van het huidige boekjaar is de omzet van de STIHL groep met 5,4% gegroeid tot 2,408 miljard euro. Die groei was te danken aan de sterke stijging van de verkoop. Bij ongewijzigde wisselkoersen zou de omzetgroei zelfs 9,3% bedragen. “Voor 2016, het jaar waarin STIHL zijn 90-jarige bestaan viert, rekenen we op een verkoop- en omzetrecord,” verklaarde Dr. Bertram Kandziora, de voorzitter van de raad van bestuur van STIHL, tijdens de najaarspersconferentie. “Over een periode van vier jaar, tot 2019, investeren we hier in Duitsland ongeveer 300 miljoen euro en wereldwijd in totaal een miljard euro. Alle investeringen financieren we met eigen middelen.” En ook voor de toekomst toont hij zich optimistisch: “We groeien heel sterk in het segment van de accuproducten, maar ook in het benzinesegment verwachten we in de volgende jaren een duidelijke stijging.”

VS opnieuw de groeimotor

De Amerikaanse markt is opnieuw de groeimotor wat de verkoop betreft. Ook in West-Europa ligt de groei boven het gemiddelde. En ook in Azië noteert STIHL een duidelijke stijging van de verkoop. Op de Russische markt is er sprake van een zekere consolidatie; een echte ommekeer is daar echter nog niet in zicht. De wereldwijde toename van de verkoop leidde tot een grotere tewerkstelling: het personeelsbestand van de bedrijvengroep groeide met 2,9%. Op 31 augustus 2016 stelde STIHL 14.696 personen tewerk.

De Duitse markt blijft groeien

Op de Duitse markt kende de verkoop van STIHL en VIKING producten een duidelijke groei. De vraag naar accumachines en naar de VIKING robotmaaiers iMow groeide sterker dan gemiddeld. Bovendien was het warm en heeft het voldoende geregend. Dat gaf de natuur en ook de verkoop een boost. “We hebben er alle vertrouwen in dat we in de herfst 2016 met nieuwe producten, aantrekkelijke campagnes en de voortzetting van de ‘Super Sägen Wochen’ in november verder zullen groeien,” verklaart Dr. Kandziora.

Investering van 300 miljoen € in het Duitse moederbedrijf

De omzet van ANDREAS STIHL AG & Co. KG over de periode van januari tot augustus bedroeg 670 miljoen €, een beperkte groei van 0,9% in vergelijking met dezelfde periode van 2015. Het aantal personeelsleden daalde lichtjes met 0,3% tot 4.252. Op 31 augustus waren er in Waiblingen 3.220 medewerkers aan de slag, in Ludwigsburg 343, in Prüm-Weinsheim 628 en in Wiechs am Randen 61. “Van 2016 tot 2019 investeren we in het Duitse moederbedrijf, meer bepaald in de maatschappelijke zetel in Waiblingen, ongeveer 300 miljoen €,” onderstreept Dr. Kandziora. In maart al was er de inhuldiging van de uitbreiding van het ontwikkelingscentrum en een nieuwe logistieke eenheid in de vestiging van Waiblingen. “Met dit nieuwe competentiecentrum voor accutechnologie en elektronica kunnen onze ingenieurs op een vloeroppervlakte van meer dan 12.000 m² nieuwe en hoogwaardige producten voor onze klanten ontwikkelen,” aldus Dr. Kandziora.

Hoogste groeicijfers in het accusegment

STIHL verwacht in de loop van de volgende jaren de sterkste groeicijfers bij de verkoop van accuproducten. In dat segment zal de onderneming nieuwe klantengroepen aanspreken en haar marktaandeel uitbreiden. Op lange termijn moet men er rekening mee houden dat de verkoopcijfers in de benzinemarkt zullen afvlakken. “Op middellange termijn gaan we er echter van uit dat we de verkoop in het benzinesegment nog kunnen verbeteren. Met ons efficiënt internationaal distributienetwerk zullen we ook hier ons marktaandeel kunnen versterken,” voorspelt Dr. Kandziora. Om de voorwaarden voor die groei te creëren, investeert de bedrijvengroep in de periode van 2016 tot 2019 wereldwijd ongeveer een miljard euro in ontwikkeling, productie en verkoop.

Participatie in accuproducent met succes afgerond

Op 1 augustus 2016 werd in Hongkong de participatie van STIHL in de groep Globe Tools afgerond. STIHL heeft nu een belangrijk minderheidsbelang in de Chinese accuproducent met hoofdzetel in Hangzhou. Overheden van meerdere landen zijn voordien akkoord gegaan met de participatie. “Op die manier kunnen we waardevolle vormen van synergie realiseren bij de ontwikkeling en productie van accuproducten,” verklaart Dr. Kandziora. STIHL kan bovendien zijn voordeel doen met de gunstige kostenstructuren en met het grotere productiespectrum bij accuproducten. “Daarnaast krijgen we toegang tot betaalbare onderdelen. Op die manier kunnen we onze klanten binnen het instapsegment nieuwe, hoogwaardige producten tegen een aantrekkelijke prijs aanbieden. Dat gebeurt trouwens nog altijd via de vakhandel die voor de dienstverlening instaat, en met de vertrouwde topkwaliteit van STIHL.

STIHL blijft zijn online aanwezigheid versterken

Het aantal STIHL fans op de sociale media stijgt voortdurend. Ondertussen heeft STIHL over de hele wereld meer dan 1,5 miljoen fans op Facebook. Op de STIHL website en met de nieuwe STIHL app kunnen klanten eenvoudig en comfortabel naar productinformatie en -toepassingen zoeken of een vakhandelaar in hun buurt lokaliseren. Handelaars moeten vandaag niet alleen over een aantrekkelijke showroom beschikken, maar moeten ook online actief zijn – met een moderne website, met wervende online marketing en met mogelijkheden om online te bestellen. Op dat gebied ondersteunt STIHL zijn vakhandelaars met het STIHL Online Partner programma dat ondertussen al in 26 landen ingevoerd is. STIHL ontwikkelt ook functies om producten onderling te verbinden. Een reeks van die zogenaamde connectiviteitsfuncties wordt vandaag op hun praktische bruikbaarheid getest. De gebruikers van STIHL machines zullen bijvoorbeeld in real time op hun smartphone informatie over de gebruiksduur, het verbruik en de optimale toepassing kunnen krijgen