TUINMEUBELS: IN APRIL EN MEI MOET HET GEBEUREN

door | 3 mei 2021 | Hoveniersbranche

Sinds de corona pandemie is de vraag naar tuinmeubels sterk toegenomen. Qua omzet en verkoop van tuinmeubels moet het in de maanden april en mei gebeuren; deze twee maanden samen vertegenwoordigen 40 procent van het jaarlijkse online zoekvolume naar tuinmeubels. Van alle zoekopdrachten naar soorten tuinmeubels heeft bijna een kwart betrekking op een loungeset. De vijf soorten tuinmeubels met het sterkste groeipercentage in de periode 2017-2020 zijn de loungestoel, kuipstoel, hangstoel, bartafel en bijzettafel. Sinds het jaar 2020 noteren de bijzettafel en de loungestoel de sterkste procentuele groei.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan meubels blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 837.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar tuinmeubels. En het zoekvolume naar tuinmeubels is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2017 nog 567.000 zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 1.455.000 keer gezocht naar een tuinmeubel.

 

Zoekperiode tuinmeubels
Het zoekvolume van de zoekopdrachten naar soorten tuinmeubels over de afgelopen vier jaar is tevens per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht naar de soorten tuinmeubels, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten naar tuinmeubels over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume in de periode maart t/m augustus is geconcentreerd. In april wordt er relatief veel gezocht naar tuinmeubels. Deze maand vertegenwoordigt 21,3 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ook de maand mei scoort hoog met 18,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden april en mei wordt daarmee 40 procent van het totale zoekvolume gerealiseerd. De oriëntatie en verkoop van tuinmeubels is daarmee zeer sterk seizoengebonden.

 

 

maandelijks aandeel in het zoekvolume

Loungeset het meest gezocht

Naar welke soorten tuinmeubels werd er de afgelopen vier jaar het meest gezocht? Onderstaand figuur toont de procentuele verdeling van de meest gezochte soorten tuinmeubels.

procentuele verdeling zoekvolume tuinmeubels afgelopen vier jaar

Van alle zoekopdrachten naar soorten tuinmeubels heeft bijna een kwart betrekking op een loungeset. De loungeset behaalde in de afgelopen vier jaar een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 195.000 zoekopdrachten. Op de tweede plaats staat de tuinstoel met een aandeel van 19,2%, gevolgd door de tuintafel met 15,8%. In de categorie “overige tuinmeubels” vallen onder meer de picknicktafel, tuinmeubel en loungebank. In het onderzoeksrapport tref je informatie over alle 20 verschillende soorten tuinmeubels waar de consument naar zoekt.

De vijf soorten tuinmeubels met het sterkste groeipercentage in de periode 2017-2020 zijn de loungestoel, kuipstoel, hangstoel, bartafel en bijzettafel. De vijf zwakste procentuele groeiers zijn tuinmeubel, picknicktafel, schommelbank, tuinbank en sidetable. Sinds het jaar 2020 noteren de bijzettafel en de loungestoel de sterkste procentuele groei.

De Tuinmeubels Trendmonitor 2021 biedt tevens inzicht in de verhoudingen en ontwikkelingen op het gebied van materiaalsoorten, woonstijlen, kleuren, vormen, aantal personen, overige productkenmerken en winkelformules en merken.

De volgende winkelformules en merken zijn in de rapportage geanalyseerd en dus opgenomen in de diverse tabellen en ranglijsten: Action, Aldi, Allibert, Apple Bee, Bellagio, Blokker, Central Park, Cranenbroek, Exotan, Fonteyn, Gamma, Garden Impressions, Hartman, Hornbach, Ikea, Intratuin, Jardin, Jysk, Karwei, Kees Smit, Kettler, Kwantum, Lanterfant, Le Sud, Leen Bakker, Lidl, Life, Makro, Marktplaats, Praxis, Suns, VidaXL, Wehkamp en Wicker. Bij de berekeningen van de marktaandelen van merken en winkelformules van tuinmeubels is een ondergrens gehanteerd van het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor welke merken en winkelformules er zijn meegenomen in de analyse. De gehanteerde ondergrens betreft gemiddeld 250 maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.

Bron: Tuinmeubels Trendmonitor 2021

 

Misschien vind je dit ook interessant
Jaarvergadering Cultuurgroep benoemt nieuw bestuurslid

Jaarvergadering Cultuurgroep benoemt nieuw bestuurslid

Donderdagavond 22 april jl. was de algemene ledenvergadering van de Cultuurgroep voor Rozen en Rozenonderstammen onder Anthos-secretariaat. Voor het eerst in haar geschiedenis was deze digitaal. In het huishoudelijke gedeelte werd Rob Wijnhoven als nieuw bestuurslid...

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x