TREx 2017 kenmerkt zich door een uitermate goede sfeer, een flinke stijging in de bezoekersaantallen en veel waardering voor de state of the art van groene retail presentaties en –concepten.

Het waren twee boeiende dagen voor de tuinretail tijdens de zesde editie van de TuinZaken Retail Experience 2017 (TREx 17) op 9 en 10 februari. De in grote aantallen aanwezige (internationale) vakbezoekers lieten zich in een zeer positieve sfeer inspireren door het veelzijdige programma en the state of the art op het gebied van groene retail presentaties en –concepten. Van de talkshow Garden Retail 3.0 met drie buitenlandse tuincentrumondernemers tot de Experience Tours langs de inspiratiepleinen en van de keynotes van prominente sprekers als Chantal Riedeman en René Boender tot het ondertekenen van de nieuwe Greendeal voor gewasbescherming in de tuin door het bedrijfsleven, de tuinbranche en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Voorafgaand aan de TuinZaken Retail Experience zijn op woensdag 8 februari tijdens het feestelijke TuinZaken Garden Retail Experience Gala negen TREx TuinZaken Retail Awards 2016 uitgereikt. De TREx Awards geven de tuincentrumbranche een positieve impuls en een blijk van waardering aan diegenen die investeren in innovatieve, groene en vooruitstrevende ontwikkelingen.

Er zijn negen TREx Awards 2016 uitgereikt: Tuinonderhoud en gereedschap – Pokon Naturado, Groen binnen – Smit Kwekerijen, Groen buiten – Wandhangers, Mts N. Van Geest, Inrichting en sfeer indoor – Lemetex , Inrichting en sfeer outdoor – Velda, Dierenartikelen – Renske Natural Petfood , Retailer van het jaar – Koos van Haaster, Tuincentrum De Bosrand, Karel Verdonschot Award – Tjeerd Posthumus, TPK Media & Events en de Innovatie Award is voor het concept Leven in de tuin van Intratuin.

Speciaal voor het TREx 17 gala hebben een aantal kunstenaars tien potten van Artstone (ter beschikking gesteld door Ter Steege) op excellente wijze beschilderd. De verrassende serie POT art is tijdens het gala geveild door veilingmeesters Marcel Koene en Jeroen Toet. De opbrengst komt geheel ten goede aan De Vlinderstichting die zich inzet voor de bescherming van vlinders en libellen in Nederland. Directeur Titia Wolterbeek van De Vlinderstichting nam op 10 februari een cheque van 11.250 euro in ontvangst.

De TREx bestaat uit een grote concept store (7.000 m2) ingericht als een tuincentrum van de toekomst waarin ruim 120 toonaangevende leveranciers uit de tuinbranche participeren. Zij tonen de nieuwste producten en concepten van de voorjaar/zomer collecties 2017 zoals dat effectief in het tuincentrum gepresenteerd kan worden. Nieuwe onderdelen zijn de DPK concept store, een bloemenwinkel gerealiseerd door florist magazine De Pook en de Xmas Experience met de nieuwste kerstpresentaties voor 2017. Met het Green Truck Festival richt de TREx zich op een jonger en hipper publiek.

Het overkoepelende thema van TREx 17 is Growing Emotion – het creëren van de juiste emotie bij de klant kan er namelijk voor zorgen dat je meer verkoopt. De Experience Shop bestaat uit vijf verschillende belevingsgebieden met inspiratiepleinen – Outdoor Living, Gardening, Living Garden, Me and my Pet en @Home – waar het creative team liet zien hoe je de huidige trends heel goed kunt vertalen naar de winkelvloer.

In totaal bezochten 2.338 vakbezoekers TREx 17 – een stijging van 17,3% ten opzichte van 2016 toen 1.993 bezoekers de TREx bezochten. Hierbij was een duidelijke toename van internationale bezoekers te signaleren uit onder andere België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Tsjechië, Zwitserland, Groot-Brittannië en Ierland.

Kortom inspiratie event TREx 17 was een must om bij te blijven over wat er speelt in de groene retail en waar de tuincentrumbranche in de nabije toekomst naar toe gaat. De volgende TuinZaken Retail Experience zal plaatsvinden op 7, 8 en 9 februari 2018.