Zorg voor je klanten

door | 24 sep 2018 | Ondernemerschap

Een bedrijf opzetten gaat niet zomaar, dat vergt veel inzet. Er moet veel gezaaid worden om te oogsten. Maar met alleen zaaien ben je er nog niet. Het veld moet nauwkeurig onderhouden en beheerd worden. Op juiste tijden voeding, water en onkruidbestrijding. Er moet met veel liefde en geduld van begin tot eind aandacht blijven, alleen dan zal het resulteren in een goede opbrengst. Herkenbaar toch?

Vaak scoor je niet de eerste keer. Maar de aanhouder wint.

Des te opvallender als ik zie hoe we soms met onze nieuwe en bestaande klanten omgaan. Klanten horen de goede opbrengst te zijn. Niet op de korte termijn, maar ook kijken naar de lange termijn! Het is dan vaak pijnlijk om te zien dat een groot deel van de ondernemers die ik spreek geen klantenbestand heeft. Geen database met basisgegevens zoals naam, adres, woonplaats en e-mailadres. Niet van klanten, maar ook niet van consumenten die uiteindelijk geen klant werden. Zonde!

Uit ervaring kan ik vertellen dat het aanleggen van een ‘relatiebestand’, het optimaal beheren van contacten uiteindelijk zal leiden tot een succesvoller bedrijf. Hoe?

Vaak scoor je niet de eerste keer. Maar de aanhouder wint. Blijf dus al uw nieuwe contacten goed onderhouden en benader ze regelmatig. Verwen zo ook je bestaande klanten. Laat regelmatig wat van je horen. Zij zorgen immers ook voor omzet. Nodig ze eens uit voor een open dag, bied hen een voorjaarsactie aan. Houd ze op de hoogte over in welk seizoen wat voor soort werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Kom met tips en ideeën!

De schrijver Anatole France zei ‘Geen liefde is bestand tegen afwezigheid’.  Een ‘relatiebestand’ is daarom de basis om regelmatig contact met je klant te onderhouden.

Misschien vind je dit ook interessant