Tijdens de algemene ledenvergadering van Plantion, gisteravond, werd het jaarverslag van het succesvolle jaar 2016 gepresenteerd en goedgekeurd. Algemeen directeur Peter Bakker schetste de doelstellingen voor de komende jaren, gebaseerd op een visie tot 2025. Plantion wil dé bloemistenklok van West-Europa worden, met nieuwe technologieën en behoud van kernwaarden. Frans Klaassen, van Niftrik bloemen & planten, ontving de gouden speld van Plantion als waardering voor dertig jaar samenwerking.

Peter Bakker gaf een toelichting op de mooie jaarcijfers van 2016. De omzet groeide met 8,7 procent tot € 99,5 miljoen, met een positieve bijdrage van alle verkoopkanalen. Dit gold vooral voor bemiddeling, waar de jarenlange investering in nieuwe relaties steeds meer vruchten afwerpt (+16,5 procent). Het groencentrum spon garen bij de aantrekkende bouwsector (+6,7 procent). Bakker gaf aan dat de overgang van barcodering naar RIFD resulteerde in een verdere vermindering van het aantal verstoringen in het klokproces (minder dan 1 procent). Het ziekteverzuim was tijdelijk hoger dan normaal voor Plantion, maar bevindt zich weer op het vertrouwde lage niveau. Het aantal volgers van Plantion op social media groeit in snel tempo.

Stand van zaken 2017

Commercieel directeur Guus van Logtestijn presenteerde de gang van zaken tot juni 2017. De omzet ontwikkelt zich vergelijkbaar met vorig jaar. De klok herstelt zich goed na moeilijke eerste maanden als gevolg van koud weer in Zuid-Europa en problemen met aanvoer uit Afrika. Plantion kocht een nieuwe fustwasinstallatie, die verderop in het jaar in gebruik zal worden genomen. En de zonnepanelen (‘ruim drie voetbalvelden’) op het dak van Plantion werden aangesloten.

Middellange-termijnplan

Honderd jaar na de oprichtingsvergadering van een zelfstandige bloemenveiling in Utrecht constateerde voorzitter Jos Kersten dat de kernwaarden van Plantion fier overeind staan. Ook met haar nieuwe middellange-termijnplan voor de periode 2017-2020 borduurt Plantion hierop voort.

Volgens Peter Bakker kiest Plantion ervoor om met fysieke en digitale verkoopkanalen te focussen op de bloemist, mee te bewegen met virtuele technologieën en haar zuivere rol als verbindende schakel tussen kweker en koper te handhaven. Deze doelstellingen zijn gebaseerd op een langetermijnvisie waarin Plantion ernaar streeft om in 2025 dé bloemistenklok van Europa te zijn.

Frans Klaassen

Oprichter van Niftrik bloemen & Planten Frans Klaassen ontving de gouden erespeld van Plantion. Zijn bedrijf koopt al dertig jaar producten bij Plantion en is al twintig jaar gevestigd op de marktplaats, eerst in Bemmel en daarna in Ede. Klaassen maakte ook tien jaar deel uit van het bestuur van de Commissie van de Handel. Aan de vooravond van de fusie van VON met Veiling Vleuten trok hij met een vurig pleidooi veel Bemmelse leden over de streep om ja te zeggen tegen Plantion.

—————————————————–

Plantion

Plantion te Ede is een moderne, complete en inspirerende marktplaats voor kwekers en sierteeltdetaillisten. Met 147 medewerkers creëert Plantion optimale afzetmogelijkheden voor producten van haar aanvoerders. Plantion combineert onder één dak een klokveiling (dagverse bloemen en planten), een groencentrum (boomkwekerijproducten) en een groothandelscentrum (bloemen, planten en bloemisterijartikelen). Daarnaast bemiddelt Plantion rechtstreeks tussen kweker en koper. Veel producten zijn ook via Plantion Digitale Marktplaats verkrijgbaar. Plantion investeert in een CO 2-neutrale marktplaats, onder meer door gebruik van zonnepanelen en windenergie. Over 2016 realiseerde Plantion een omzet van 99,5 miljoen euro. Meer informatie: www.plantion.nl.

 

Plantion viert in 2017 ‘100 jaar marktplaats’

Plantion start 100 jaar, 12 januari 2017 from Ellis van Verseveld on Vimeo.