„De STIHL Groep realiseerde in 2017 een recordomzet van 3,8 miljard euro. In vergelijking met vorig jaar betekent dat een stijging van 9,7 procent“, verklaarde de Voorzitter van de Directie, Dr. Bertram Kandziora, tijdens de persconferentie van 18 april in Waiblingen. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet met 10,2 procent gestegen zijn. „We hebben duidelijk marktaandeel gewonnen en onze leiderspositie versterkt op de internationale markten“, aldus de Voorzitter van de Directie. Groeimotoren waren benzinegedreven machines en accuproducten voor particuliere gebruikers. „Om onze producten nog aantrekkelijker te maken stonden in 2017 veel van onze activiteiten in het teken van de digitalisering. Met nieuwe technologieën en slimme netwerken willen we een meerwaarde creëren voor de eindgebruiker en onze dealers.“

  • Omzet, verkoop en aantal medewerkers van de STIHL Groep nooit eerder zo hoog
  • STIHL stelt nieuwe producten voor in het segment Smart Solutions
  • Eerste kettingzagen met injectie STIHL MS 500i verkrijgbaar vanaf het seizoen 2018/19

Drievoudig record voor STIHL voor het boekjaar 2017

STIHL overschrijdt voor het eerst de kaap van 10 miljoen verkochte stuks

De STIHL Groep registreerde in 2017 in alle continenten groeipercentages met dubbele cijfers. „Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst wereldwijd meer dan 10 miljoen motoreenheden verkocht“, beklemtoonde Dr. Kandziora. In het benzinesegment steeg de verkoop met dubbele cijfers, bij de accuproducten registreerden we meer dan een verdubbeling. „Met het uitgebreide programma voor accuproducten konden we nieuwe klantengroepen aanboren. Ook de nieuwe accuproducten voor particuliere gebruikers zijn zeer populair en kenden wereldwijd een sterke stijging van de vraag“, meldde de Voorzitter van de Directie.

Tot de sterkste markten behoorden opnieuw Noord-Amerika en West-Europa. In Azië en Oceanië werd eveneens een bovengemiddelde groei geboekt. De wereldwijde positieve groei vertaalt zich ook in het aantal medewerkers. Dr. Kandziora: „Begin 2017 al hebben we de kaap van 15.000 overschreden. Op de afsluitingsdatum, 31 december 2017, telde de STIHL Groep 15.875 werknemers. Dat is 6,4 procent meer dan vorig jaar.“

Duitse markt verder op groeikoers

Op de Duitse markt realiseerde STIHL in 2017 een duidelijke stijging van de verkoop en omzet. „De handel in kettingzagen registreerde een interessante ontwikkeling. Ook de robotmaaier van VIKING, iMow, en de nieuwe accugrasmaaiers van STIHL, die werden geïntroduceerd in het kader van de merkwijziging, werden positief onthaald door de klanten“, verklaarde de Voorzitter van de Directie. „In 2018 zullen we onze marktpositie verder uitbouwen met nieuwe producten, sterke campagnes en verdere investeringen in de uitbouw van het dealernet.“

 

Wereldwijde groei heeft een positief effect op het Duitse hoofdkantoor

In het hoofdkantoor, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, steeg de omzet met 13,3 procent in vergelijking met vorig jaar, tot een recordniveau van 1,15 miljard euro. Het exportaandeel bevindt zich met 88,9 procent op het niveau van vorig jaar. Het personeelsaantal steeg met 6,6 procent tot 4.654 medewerkers. Op de afsluitingsdatum, 31 december 2017, waren in Waiblingen 3.618 medewerkers aan de slag, in Ludwigsburg 278, in Prüm-Weinsheim 693 en in Wiechs am Randen 65. Door de positieve ontwikkeling van het bedrijf werden het afgelopen jaar 120 en tegen eind maart 2018 al meer dan 80 medewerkers aangenomen met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur. „Voor het lopende jaar gaan we in de hoofdzetel uit van een verdere stijging van het aantal personeelsleden. In de domeinen Connected Products, accu, elektronica en IT zullen weldra meer dan 200 vacatures worden ingevuld“, maakte Dr. Kandziora bekend.

Goede financiële structuur maakt grote investeringen mogelijk

De sterke groei van de onderneming maakt grote uitbreidingen en bouwwerken noodzakelijk. In 2017 bedroeg het investeringsvolume in de STIHL Groep 248 miljoen euro. Ongeveer 30 procent daarvan betrof het hoofdkantoor. Daar stonden afschrijvingen voor een bedrag van 156 miljoen euro tegenover. „Met een eigen vermogensaandeel van 70,2 procent behouden we een goede kapitaalstructuur. Wij zijn een rendabel en onafhankelijk familiebedrijf en dankzij ons terughoudend beleid om middelen uit het bedrijf te onttrekken, kunnen wij alle investeringen financieren met eigen liquide middelen“, benadrukt Dr. Kandziora. De middelen gaan onder meer naar de wereldwijde productie- en distributieafdeling, naar onderzoek en ontwikkeling en ook de IT-infrastructuur. De onderneming is van plan om tegen 2021 wereldwijd meer dan een miljard euro te investeren.

Digitalisering opent mogelijkheden voor nieuwe handelsdomeinen op lange termijn

„De digitalisering zou de komende jaren de groeilocomotief voor STIHL kunnen worden. Wij leggen ons al enkele jaren toe op de digitalisering – maar in 2017 is dat thema in een stroomversnelling gekomen”, verklaarde Dr. Kandziora. „Zoals altijd al staan de ontwikkeling en productie van robuuste en betrouwbare producten met de vertrouwde topkwaliteit van STIHL centraal in onze activiteiten. Deze producten maken we nu nog aantrekkelijker met software en smart services“, verklaarde de Voorzitter van de Directie. Potentieel daarvoor vinden we in de hele waardencreatieketting, te beginnen met productieprocessen over smart producten en nieuwe bedrijfsmodellen tot en met service en distributie. „Vooral in de domeinen Smart Garden, Forst 4.0 en Advanced Landscaping zien we veelbelovende mogelijkheden. Maar ook op het vlak van vlootmanagement, diefstalbescherming en optimalisering van de onderhoudsintervallen is er een groot potentieel“, aldus de Voorzitter van de Directie van STIHL.

Nieuwe bedrijfsstructuren om de digitalisering te versnellen

Om de activiteiten rond digitalisering te bundelen en te versnellen heeft STIHL nieuwe structuren en werkprocessen ingevoerd. Het afgelopen jaar werden de nieuwe afdelingen Digitalisering en STIHL Digital GmbH opgericht. Deze vennootschap participeert in jonge bedrijven die digitale bedrijfsmodellen ontwikkelen en klaarmaken voor productie. Dr. Kandziora: „Daarnaast ontwikkelen we onze processen consequent verder om nog sneller en dynamischer te kunnen handelen. Zo hebben we in de onderneming bijvoorbeeld de eerste ‚Innovation Labs‘ opgericht, waar multidisciplinaire teams intensief aan nieuwe ideeën werken.“

Nieuwe digitale producten in het segment Smart Solutions

  • Smart Garden Hub STIHL GCI 100 voor efficiënte tuinirrigatie

Met de Smart Garden Hub STIHL GCI 100 stelde de onderneming een intelligente oplossing voor, die volgens Dr. Kandziora „niet alleen de irrigatie van de eigen tuin efficiënter en tegelijk goedkoper en spaarzamer in gebruik maakt, maar ook het begin inluidt van een visie van de Smart Garden van de toekomst“. Op basis van de actuele weersinformatie stuurt de STIHL GCI 100 de irrigatie van privétuinen en grotere oppervlakten zoals parken of sportvelden aan. Het intelligente systeem wordt via smartphone of tablet bediend met een app. „Dat vereenvoudigt het groenonderhoud en reduceert het waterverbruik in de tuin met tot 50 procent“, benadrukte de Voorzitter van de Directie van STIHL. Bovendien kan het product worden verbonden met de iMow robotmaaier van VIKING om de intervallen tussen maaien en irrigeren op elkaar af te stemmen.

  • Uitgebreid netwerk door STIHL connected

Met STIHL connected biedt de onderneming privéklanten nieuwe mogelijkheden voor het onderhoud van hun machines. Het systeem bestaat uit de STIHL Smart Connector, aangebracht op de machine om de werkuren te registreren en op te slaan, en ook een STIHL app, waarnaar de machinegegevens worden doorgestuurd via bluetooth. Zo krijgen de gebruikers een gedetailleerd overzicht van de uren waarop hun machines

hebben gewerkt, kunnen ze onderhoudsaanbevelingen oproepen, en rechtstreeks via de STIHL app een afspraak voor onderhoud maken met hun dealer. Bovendien kunnen de machinegegevens vooraf worden doorgestuurd zodat de machines minder lang in de werkplaats hoeven te blijven. „Voor de bijzondere vereisten van professionele gebruikers ontwikkelen wij momenteel een aanbod dat een efficiënt vlootmanagement op digitale basis mogelijk maakt en zowel voor klanten als voor dealers voordelen biedt“, deelde Dr. Kandziora mee.

Wereldprimeur STIHL MS 500i vanaf seizoen 2018/19 verkrijgbaar

De eerste benzine kettingzaag met elektronisch gestuurde brandstofinjectie, de STIHL MS 500i, zal begin volgend jaar wereldwijd verkrijgbaar zijn. „Gezien de grote interesse zal de STIHL MS 500i op bepaalde markten, waaronder ook Duitsland, in beperkte oplage reeds in het seizoen 2018/19 verkrijgbaar zijn“, kondigde de Voorzitter van de Directie van STIHL aan. Hij verduidelijkte nog: „De STIHL MS 500i opent een volledig nieuw technisch domein voor benzinekettingzagen en bevestigt daarmee de voortrekkersrol van STIHL als het om technologie gaat.“

Dankzij de lichte bouwwijze heeft dit product een nooit eerder bereikt laag prestatiegewicht van minder dan 1,24 kg/kW. Hiermee zet STIHL nieuwe maatstaven voor bedienings- en servicevriendelijkheid. De motor heeft geen carburator meer, de brandstof wordt gedoseerd via een elektronisch gestuurd injectiesysteem. „Bovendien is de kettingzaag uitzonderlijk dynamisch. In een fractie van een seconde versnelt de ketting van 0 tot 100 km/h“, aldus Dr. Kandziora. Op de beurs Interforst in juli krijgen de professionals voor het eerst de kans om de STIHL MS 500i zelf uit te proberen.

Andere nieuwe producten van STIHL voor professionals en privégebruikers

Alle nieuwe producten van STIHL die afgelopen herfst werden voorgesteld op de herfstpersconferentie, zijn inmiddels op de markt gebracht of komen zoals gepland binnenkort op de markt. Bij de nieuwe producten die reeds verkrijgbaar zijn, horen de STIHL TS 440, de wereldwijd eerste doorslijpmachine met QuickStop-rem voor de doorslijpschijf, de STIHL SE 133 ME alleszuiger, de STIHL KMA 130 R accucombimotor uit het PRO AccuSysteem, dat met verschillende combigereedschappen kan worden uitgerust en zo een allrounder wordt voor groenonderhoud en ook de accumulchmaaier en accugrasmaaier, voortaan verkrijgbaar in de typisch oranje kleur van STIHL als gevolg van de merkwijziging. Daarbij horen de grasmaaiers STIHL RMA 235, STIHL RMA 339 C, STIHL RMA 443 C en STIHL RMA 448 TC evenals de mulchmaaier STIHL RMA 2 RT. Klaar om op de markt te worden gebracht zijn de STIHL MS 462 C-M R reddingszagen, die beantwoorden aan de bijzondere gebruiksvereisten van brandweer- en hulpdiensten.

Nieuwe producten van VIKING voor tuinonderhoud

Het productassortiment van VIKING wordt aangevuld met de VIKING MI 422 PC robotmaaier, die via een app van overal kan worden aangestuurd, zowel vanaf uw eigen terras als vanuit uw vakantieverblijf. „Dat verhoogt het comfort en de flexibiliteit voor onze klanten. Bovendien kan bij de planning van de maaitijden rekening worden gehouden met de weersomstandigheden dankzij de integratie van weersinformatie“, verklaarde Dr. Kandziora.

STIHL® TIMBERSPORTS® houdt in 2018 halt in Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië

Met de Champions Trophy komt de STIHL® TIMBERSPORTS® Series, de koningsklasse in sporthouthakken, voor het eerst met een internationaal tornooi naar Frankrijk: op 26 mei 2018 meten de twaalf beste sporthouthakkers ter wereld zich met elkaar in een man-tegen-mangevecht in de oude haven van Marseille. Op 2 september vindt het Benelux Championship plaats op de prachtige hippische terreinen van Grandorse in Kronenberg, Nederland, samen met het wereldkampioenschap enkelspan paarden en paramennen. Eveneens een primeur: de internationale seizoenfinale, het wereldkampioenschap van de STIHL® TIMBERSPORTS® Series, is te gast in het Britse Liverpool. Op 19 oktober 2018 meten de beste nationale teams zich met elkaar in een aflossingswedstrijd in de Echo Arena. Op 20 oktober strijden twaalf atleten individueel om de felbegeerde titel in het sporthouthakken. In beide gevallen komt het erop aan om onder meer de titelverdediger uit Nieuw-Zeeland te trotseren, die het WK van 2017 duidelijk domineerde.

Meer informatie over STIHL kunt u vinden op http://www.stihl.nl/.