De STIHL groep heeft tussen januari en augustus van dit jaar 10,4 procent meer omzet behaald, ofwel 2,285 miljard euro. Met eenzelfde wisselkoers als die van vorig jaar zou de groei 3,4 procent bedragen. „Wij zullen in 2015 een nieuwe recordomzet optekenen – ook al had de markt het moeilijk in enkele door crisis getroffen landen“, zo sprak dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de directie van STIHL, op de najaarspersconferentie van de onderneming. Om de voorwaarden voor toekomstige groei te creëren, plant de onderneming tegen 2018 wereldwijd investeringen voor een bedrag van één miljard euro. Voor volgend jaar kondigde STIHL het nieuwe STIHL COMPACT AccuSysteem aan. „Wij brengen vier nieuwe accuproducten op de markt, die qua gewicht, bediening en prestatievermogen volledig zijn afgestemd op de behoeften van private tuineigenaars – en dat tegen zeer aantrekkelijke prijzen“, aldus dr. Kandziora.

Mooie groei in Amerika

De Amerikaanse markt zorgde bij de afzet van het afgelopen jaar voor een mooie groei met een duidelijke stijging bij motorzagen en motormachines. Ook op de Latijns-Amerikaanse markten evolueert de verkoop overwegend positief. In Brazilië kent de dynamiek van vorig jaar een kleine terugval. Ondanks de economische instabiliteit wordt in Argentinië een sterke stijging genoteerd. West-Europa doet het licht beter dan vorig jaar.

In Rusland hebben economische en politieke problemen de consumptie sterk teruggedreven en tot een drastische terugval van de vraag in alle sectoren geleid. Voor de rest blijft Oost-Europa vrijwel op het niveau van vorig jaar. In Azië ontwikkelt de handel zich eerder zwak, in Oceanië echter positief. De tewerkstelling neemt licht toe: op 31 augustus 2015 telde het personeelsbestand wereldwijd 14.288 medewerkers, wat 0,2 procent meer is dan vorig jaar.

Duits moederbedrijf licht onder het niveau van vorig jaar
Het Duitse moederbedrijf, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, registreerde in de eerste acht maanden een omzet van 664 miljoen euro, wat overeenstemt met een lichte terugval van 0,7 procent. Die neerwaartse trend wordt hoofdzakelijk verklaard door de instorting van de Russische markt. Het personeelsbestand telde in het moederbedrijf 4.241 medewerkers, en dat is 1,1 procent minder dan vorig jaar. In Waiblingen waren op de teldag 3.208 werknemers aan de slag, in Ludwigsburg 338, in Prüm-Weinsheim 633 en in Wiechs am Randen 62.

STIHL investeert één miljard euro
„Wij zullen tegen 2018 wereldwijd ongeveer één miljard euro investeren in het concern“, verklaarde de voorzitter van de directie, dr. Kandziora. De fondsen zijn vooral bestemd voor bouwprojecten om de internationale productie- en verkooporganisatie uit te breiden en te moderniseren. Ook in nieuwe machines en installaties wordt sterk geïnvesteerd. Duitsland is daarbij de plaats met het hoogste investeringsvolume in de groep. Zo wordt alleen  op de Duitse site momenteel meer dan 65 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productielogistiek en de uitbreiding van het onderzoekscentrum. Beide gebouwen worden het komende jaar voltooid. „Ondanks de hoge kosten hier profileren wij ons als een middelgroot familiebedrijf in Duitsland. Tegelijk moet de concurrentiepositie van Duitsland echter dringend worden versterkt – bijvoorbeeld met flexibelere arbeidsmarkten, een vermindering van de fiscale druk en een verbetering van de infrastructuur“, vroeg dr. Kandziora toe.

30 jaar werknemersparticipatie in het moederbedrijf
De werknemersparticipatie in het moederbedrijf van STIHL viert dit jaar haar dertigste verjaardag. De mogelijkheid om kapitaal op te bouwen door middel van een werknemersparticipatie is een lucratieve zaak voor de personeelsleden: ze bekostigen immers maar een derde van het ondertekende kapitaal. De overige twee derde wordt door de onderneming gefinancierd. Zo kan een medewerker van het moederbedrijf momenteel jaarlijks tot 1.350 euro krijgen, waarvan hij zelf slechts 450 euro bijdraagt. De overige 900 euro komt van de onderneming. Op dat kapitaal krijgt hij afhankelijk van het bedrijfsresultaat nog een winstdeelname die tot 10 procent kan oplopen. Als een medewerker sinds de invoering van het systeem in 1985 heeft ingetekend op het maximumbedrag van 1.350 euro en de opbrengsten geherinvesteerd heeft, dan bedraagt zijn totaalkapitaal inclusief winstdeelname en intresten ondertussen ongeveer 65.000 euro – en daarvoor heeft hij zelf slechts 5.000 euro betaald. Momenteel is 70 procent van de medewerkers van het moederbedrijf in het bezit van participatierechten. Dr. Bertram Kandziora noemt het model een „uniek voorbeeld dat aantoont hoe een onderneming haar personeel kan laten deelnemen in haar succes. Tegelijk stimuleert dit de identificatie met en de loyaliteit voor de onderneming.“ Naast de werknemersparticipatie maken ook de jaarlijkse bonus en de pensioenvoorzieningen van de onderneming deel uit van de sociale uitkeringen die STIHL vrijwillig voorziet.

Sterk semester op de Duitse markt
„Op de Duitse markt blikken wij op een sterk eerste semester terug, met een stijging van de omzet van STIHL en VIKING producten. De verkoop van accumachines heeft onze verwachtingen overtroffen“, stelt dr. Kandziora verheugd vast. In de zomer kende de verkoop weliswaar een terugval door de hoge temperaturen, maar voor de herfst van 2015 klinkt de directievoorzitter optimistisch: „Met nieuwe producten en sterke campagnes zullen we verder groeien.” Sinds de zomer van 2014 hebben de vakhandelaars de mogelijkheid om hun klanten hun producten niet alleen in hun winkel, maar ook online te koop aan te bieden. Met reclameadvertenties en online campagnes vestigt STIHL de aandacht van de klanten op deze extra mogelijkheid. Ook op de sociale media is de onderneming actief. De Facebook-pagina heeft inmiddels meer dan een miljoen volgers.

Nieuwe producten van STIHL en VIKING
Met het COMPACT AccuSysteem presenteert STIHL een nieuw productgamma met vier machines voor huis en tuin in de particuliere sector – van de motorzaag MSA 120 C-BQ over de heggenschaar HSA 56 tot en met de motorzeis FSA 56 en de bladblazer BGA 56. De lichte en eenvoudig hanteerbare machines worden van stroom voorzien door lithium-ion-accu’s van 36 volt die compatibel zijn met alle producten van de nieuwe COMPACT-lijn. De machines van het nieuwe COMPACT-AccuSysteem onderscheiden zich door een bijzonder aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding. Zij komen in de zomer van 2016 op de markt.
Andere nieuwe producten van STIHL:

  • De professionele accubladblazer, de BGA 100, is sinds kort verkrijgbaar. Samen met de eveneens nieuwe ruggedragen accu STIHL AR 3000 kan de machine 6,5 uur onafgebroken worden gebruikt met slechts één acculading.
  • De nieuwe professionele bladblazer BR 450 C-EF is geschikt voor het onderhoud van openbare perken. De machine wordt aangedreven door een krachtige 2-MIX-motor, uitgerust met Elektrostart – in de branche uniek bij professionele bladblazers – voor een eenvoudige start zonder dat het toestel van de rug moet worden genomen.
  • Krachtig reinigen en grote gebruiksvriendelijkheid: daarvoor staan de nieuwe hogedrukreinigers RE 232, RE 272 PLUS en RE 282 PLUS garant. De machines werden ontwikkeld voor professioneel gebruik in landbouwbedrijven, gemeentediensten, bosbedrijven en bouwbedrijven (in de Benelux beschikbaar begin 2016).
  • Nieuw zijn ook drie bosmaaiermodellen: de FS 360 C-EM, de FS 410 C-EM en de FR 460 TC-EFM. Alle machines beschikken over sterke 2-MIX-motoren en zijn standaard uitgerust met het motormanagementsysteem STIHL M-Tronic, dat aan de hand van een microchip verschillende parameters optimaliseert, zoals ontstekingstijd en brandstofdosering. De ruggedragen bosmaaier FR 460 TC-EFM is standaard uitgerust met Elektrostart om te starten zonder dat het toestel van de rug moet worden genomen (in de Benelux beschikbaar in het eerste kwartaal van 2016).

Ook VIKING brengt nieuwe producten op de markt in 2016. De twee nieuwe robotmaaiers iMow MI 422 en MI 422 P zijn bestemd voor kleine en middelgrote tuinen. De MI 422 is geschikt voor grasoppervlakten tot 500 vierkante meter, de MI 422 P voor 1.000 vierkante meter. Beide machines zijn zeer gemakkelijk te bedienen, comfortabel, snel en betrouwbaar. Een andere nieuwigheid in het assortiment grasmaaiers van VIKING is de MB 448 VC. Met het speciaal door VIKING ontwikkelde monostuur kan de maaier flexibel en precies worden bestuurd; de opvangbak is eenvoudig te
verwijderen.

Over STIHL 
De STIHL groep ontwikkelt, produceert en verkoopt motormachines voor de bos- en landbouw, het landschapsonderhoud, de bouwsector en veeleisende particuliere gebruikers. Het productaanbod wordt aangevuld door het assortiment tuinmachines van VIKING. De producten worden altijd via de vakhandel die ook voor de service instaat, op de markt aangeboden – via 34 eigen distributie- en marketingmaatschappijen, ongeveer 120 invoerders en meer dan 40.000 vakhandelaars in meer dan 160 landen. STIHL is sinds 1971 het best verkochte motorzaagmerk ter wereld. De maatschappelijke zetel van de onderneming die in 1926 opgericht werd, ligt in Waiblingen bij Stuttgart. STIHL boekte in 2014 met 14.297 medewerkers een wereldwijde omzet van 2,98 miljard euro.
Meer informatie over STIHL en persinformatie over de producten van STIHL kunt u vinden op http://www.stihl.nl/.