• De groei van meer dan 100% in het accusegment zorgt voor een sterke stijging van de omzet
  • Wereldpremières: de doorslijpmachine STIHL TS 440 en de VIKING iMow TeaM robotmaaiers
  • STIHL stelt met de elektronische injectie een nieuwe maatstaf bij kettingzagen met benzinemotor

De omzet van de STIHL groep steeg in de periode van januari tot augustus 2017 met 11,9% tot 2,7 miljard euro. Bij onveranderde wisselkoersen zou de groei 10,7% bedragen hebben. “Met deze groei van meer dan 10% schakelen we resoluut naar een hogere versnelling. Vooral bij de accuproducten realiseerden we een uitzonderlijke sterke stijging van de omzet,” verklaarde Dr. Bertram Kandziora, de voorzitter van de raad van bestuur van STIHL, tijdens de persconferentie in Waiblingen. Daarbij beklemtoonde hij dat “we de kracht hebben om sterk te blijven groeien, terwijl we op technologisch vlak onze leiderspositie nog willen verstevigen”. STIHL houdt zich niet alleen intensief bezig met onderzoek en ontwikkeling op het vlak van de accutechnologie en de ‘Connected Products’, maar wil ook bij benzineproducten nieuwe maatstaven invoeren. “Momenteel werken we aan de eerste kettingzaag ter wereld met een elektronisch gestuurde brandstofinjectie,” kondigde de voorzitter van de raad van bestuur aan. Andere wereldpremières van de groep zijn de doorslijpmachine STIHL TS 440 met een ingebouwde QuickStop rem voor de doorslijpschijf en het VIKING iMow TeaM van intelligent verbonden robotmaaiers.

Internationale groei – gestegen vraag naar benzine- en accuproducten

Tijdens de eerste acht maanden van 2017 fungeerden vooral de VS-markt en West-Europa als groeimotor voor de STIHL groep. Dat is in hoofdzaak te verklaren door de sterke vraag naar accuproducten, zowel van particuliere als van professionele gebruikers. “De groei van de verkoop in het accusegment ligt ver boven het gemiddelde en bedraagt meer dan 100%,” zei Dr. Kandziora. “Maar ook in de benzinesector blijven we een stevige positie innemen. Daar bedraagt de groei van de verkoop meer dan 10%.” De Russische markt heeft zich gestabiliseerd en de verkoop is er aanzienlijk gestegen.

Ook in Azië kon de onderneming een duidelijke omzetgroei realiseren. De voorzitter van de raad van bestuur van STIHL vatte de zaken als volgt samen: “Na de recordomzet van het voorbije jaar zijn we optimistisch aan het nieuwe seizoen begonnen. Maar zelfs die optimistische verwachtingen werden overtroffen en in de hele wereld hebben we nieuwe marktaandelen veroverd.De omzetstijging leidde op haar beurt tot meer tewerkstelling. Wereldwijd steeg het aantal medewerksters en medewerkers met 3,6% tot 15.222. In de Benelux vestiging in België werd in 2017 een groei in het personeelsbestand genoteerd van 23% en worden momenteel 63 vaste medewerkers tewerkgesteld.

Ook op de Duitse markt zette STIHL zijn groeikoers voort. De verkoop van STIHL en VIKING producten nam duidelijk toe. “Het doet ons plezier dat de markt voor kettingzagen heropleeft. Maar vooral de verkoop van accumachines en van de VIKING iMow robotmaaiers kende een bijzonder dynamische ontwikkeling. En we hebben er alle vertrouwen in dat we in de herfst 2017 met nieuwe producten, aantrekkelijke campagnes en de voortzetting van de ‘Superzaagweken’ in november verder zullen groeien,” verklaarde Dr. Kandziora.

Nieuwe arbeidsplaatsen en vacatures in het Duitse moederbedrijf

De omzet van het Duitse moederbedrijf, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, steeg in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar met 13,4% tot 760,56 miljoen euro. Het personeelsbestand nam met 7,8% toe tot 4.583 medewerkers. Op 31 augustus telde de vestiging in Waiblingen 3.526 medewerkers. Daarnaast waren er in Ludwigsburg, in Prüm-Weinsheim en in Wiechs am Randen respectievelijk nog 304, 686 en 67 mensen aan het werk. Omwille van de sterke groei hebben dit jaar al 81 medewerkers die een tijdelijk contract hadden, nu een contract van onbepaalde duur gekregen. “We houden er rekening mee dat we wegens de digitalisering en de ontwikkeling van nieuwe producten en bedrijfsmodellen nog meer medewerkers zullen moeten aanwerven,” zei de voorzitter van de raad van bestuur. Alleen al in het moederbedrijf moeten er in de nabije toekomst 170 vacatures in de domeinen accu, elektronica, IT en Connected Products ingevuld worden.

‘Smart Solutions’ en ‘Connected Products’: meer mogelijkheden voor de klant

“Om onze kansen bij de digitalisering te benutten, veranderen we de organisatie van het bedrijf. Naast een volledig nieuwe afdeling ‘Digitalisering’ hebben we bijvoorbeeld het personeelsbestand van de ontwikkelingsafdeling aanzienlijk uitgebreid, terwijl we binnen productmanagement nieuwe posities voor ‘Smart Solutions’ gecreëerd hebben en tegelijk flexibele teams samengesteld hebben, altijd met de bedoeling om producten en diensten te ontwikkelen die onze klanten een reële meerwaarde bieden,” aldus Dr. Kandziora.

VIKING ontwikkelt op zijn beurt ook Connected Products en stelde in juni op de beurs demo­park een wereldpremière voor: het iMow TeaM. In september behaalde dit team robotmaaiers de tweede plaats op de innovatieprijs Gouden Klavertje Vier van de beurs Groentechniek Holland. Dit concept verbindt een vloot van 2 tot 10 robotmaaiers van het type MI 632 M met elkaar en realiseert hun aansturing via een app. “Intelligente software bundelt de maairobots via een cloudsysteem tot een iMow TeaM. Daarmee kan de gebruiker voor het eerst grote grasvelden, zoals voetbal- en golfterreinen, parken en zonneweiden van openluchtzwembaden met verscheidene robotmaaiers tegelijk onderhouden,” legde Dr. Kandziora uit. Bij regen of een lage acculading zoeken de robotmaaiers zelfstandig een dockingstation op.

Daarnaast verleent STIHL zijn medewerking aan het programma ACTIVATR voor startups. Ervaren oprichters van startups werken daarbij in kleine teams samen met medewerkers van STIHL, die op hun beurt een passie voor innovaties aan de dag leggen. Bedoeling is om nieuwe digitale bedrijfsideeën te ontwikkelen. “Die nieuwe vorm van samenwerking werpt al zijn vruchten af: in juni werd Freiraum GmbH opgericht,” deelde Dr. Kandziora mee. Die startup wil teams die vaak op het terrein ingezet worden een eenvoudige mogelijkheid aanbieden om samen te werken en zich te documenteren. De software die ontwikkeld werd, zal eind oktober in de handel beschikbaar zijn en zal het vooral ambachtelijke bedrijven gemakkelijker maken om bedrijfsinformatie op een centrale plaats veilig en goed gestructureerd te bewaren. Dat maakt het mogelijk om belangrijke informatie snel en doelgericht op te roepen, ook wanneer de teams onderweg zijn.

Daarnaast investeert STIHL in de uitbouw van netwerken en in knowhow. De onderneming nam in mei een participatie in het ‘High-Tech Gründerfonds’ (HTGF), het grootste Duitse fonds voor de financiering van jonge technologiebedrijven. Het fonds ­onderscheidt zich door zijn brede aanpak – de domeinen gaan van robotica over het ‘Internet of Things’, energievraagstukken, geneeskunde, biotech en chemie tot software en platforms voor e-commerce. “Met onze investering krijgen we een zicht op de ontwikkelingen en trends in de sector van de startups en kunnen we jonge, innovatieve bedrijven ondersteunen. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om een samenwerking met startups aan te gaan,” aldus de voorzitter van de raad van bestuur.

Groen kleurt oranje: de eerste STIHL accugrasmaaier voor het seizoen 2018

Vanaf 2019 wordt het volledige productaanbod van VIKING onder het merk STIHL verkocht. Dr. Kandziora: “Wanneer we het veelzijdige productaanbod en het grote aantal onderdelen en reserveonderdelen bekijken, dan is het duidelijk dat die omschakeling een reusachtige opdracht is. Daarom gaan we stap voor stap tewerk en brengen we het productaanbod van VIKING geleidelijk aan onder de naam STIHL op de markt.” Het aanbod accugrasmaaiers van VIKING wordt het eerst omgeschakeld en zal al in het seizoen 2018 volledig onder het merk STIHL beschikbaar zijn. “De accu’s van de grasmaaiers zijn compatibel met de pro­ducten van de STIHL AccuSystemen COMPACT en PRO. Met de omschakeling van de merknaam ondersteunen we dus ook de groei van de accuproducten,” gaf de voorzitter van de raad van bestuur nog mee.

De vestiging Langkampfen blijft het kenniscentrum voor tuinmachines

De onderneming rekent erop dat de omschakeling van de merknaam tot een duidelijke groei van de verkoop en de omzet leidt, waardoor ook de vestiging van VIKING in het Oostenrijkse Langkampfen haar positie kan versterken. “Langkampfen wordt in de toekomst een vast onderdeel van de wereldwijde productiecapaciteit van STIHL en zal een belangrijke rol als montagevestiging spelen,” beklemtoonde de voorzitter van de raad van bestuur. De vestiging zal als kenniscentrum voor tuinmachines producten produceren en die samen met het moederbedrijf ontwikkelen. Dr. Kandziora: “We zetten nu al de bakens uit om nog sterker te groeien en daarom breiden we de vestiging in Langkampfen uit.” Op 29 september 2017 wordt de eerste spadesteek voor de uitbreiding gegeven.

STIHL voert nieuwe maatstaven in

  • De eerste doorslijpmachine met een QuickStop rem voor de doorslijpschijf

Met de STIHL TS 440 stelt de onderneming de eerste benzinedoorslijpmachine met een ingebouwde QuickStop rem voor de doorslijpschijf voor. “Bij een voldoende sterke terugslag terwijl de beschermkap van de slijpschijf geopend is, stopt de doorslijpschijf in enkele fracties van een seconde. Het hele proces wordt door sensoren gestuurd,” aldus Dr. Kandziora in zijn toelichting bij deze wereldpremière. Door de grotere verstelmogelijkheden van de beschermkap en het hoge acceleratievermogen is de STIHL TS 440 bijzonder geschikt om in een beperkte ruimte doorslijpwerken uit te voeren en om buizen langs onderen door te slijpen.

  • Elektronische injectie voor kettingzagen

De voorzitter van de raad van bestuur kondigde ook op het domein van de kettingzagen een innovatie aan: STIHL ontwikkelt op het ogenblik de eerste benzinekettingzaag met een elektronisch gestuurde brandstofinjectie die op grote schaal geproduceerd zal worden. “Daarmee verstevigen we nog eens onze positie als technologieleider en introduceren we een nieuwe techniek op het domein van de kettingzagen. De nieuwe ontwikkeling onderscheidt zich door een hoog vermogen bij een laag gewicht, door een eenvoudige bediening en door een bijzonder grote onderhoudsvriendelijkheid,” aldus Dr. Kandziora. De brandstof wordt met behulp van sensoren gedoseerd, d.w.z. dat de motor geen carburator nodig heeft. De zaagketting accelereert in slechts 0,25 seconden van 0 tot 100 km/u. “Dat is puur zaagplezier.”

Andere nieuwe STIHL en VIKING producten voor particuliere en professionele gebruikers

  • De reddingskettingzaag STIHL MS 462 voor een efficiënte aanpak bij reddingsacties

Met de MS 462 C-M R brengt STIHL een krachtige zaag op de markt die met haar motorgewicht van slechts 6,5 kg, haar vereenvoudigde startprocedure en haar hoogwaardige speciale uitrusting voor reddingsacties perfect geschikt is voor brandweer- en hulpdiensten. Dankzij STIHL M-Tronic, het systeem voor motormanagement, toont de reddingskettingzaag zich in alle omstandigheden bijzonder krachtig en zaagt ze met haar speciale ketting STIHL Rapid Duro R waarvan de slagvaste hardmetaalplaten een bepantsering gekregen hebben, door alle houtsoorten en door materialen zoals staalplaat, bitumenplaat of gewapend glas.

 

  • Eerste STIHL grasmaaier met accu-aandrijving

Begin volgend jaar zullen de eerste accugrasmaaiers van STIHL beschikbaar zijn. Concreet gaat het om de grasmaaier STIHL RMA 448 TC en de mulchmaaier STIHL RMA 2 RT uit het STIHL PRO AccuSysteem. Beide producten zijn compatibel met het modulaire accusysteem van STIHL en zijn ontworpen om middelgrote grasperken te onderhouden. Een ander nieuw product is de grasmaaier STIHL RMA 339 C uit het STIHL COMPACT AccuSysteem, die dankzij de compacte bouwwijze en het opklapbare monostuur bijzonder weinig plaats inneemt bij het opbergen. Hij is geschikt om kleinere grasperken tot 400 m² te onderhouden.

 

  • Nat- en droogzuiger STIHL SE 133 voor mobiele toepassingen in bouw- en ambachtsbedrijven

Met zijn krachtige zuigmotor en zijn filter van de stofklasse M is de nieuwe nat- en droogzuiger STIHL SE 133 ME de ideale machine voor bouw- en ambachtsbedrijven die komaf moeten maken met een sterke ­stofvorming. Stof en vuil worden direct tijdens het zagen of doorslijpen afgezogen en dat is belangrijk voor de gezondheid van de gebruiker. De vijf meter lange, antistatische zuigslang maakt het mogelijk om de machine flexibel in te zetten. Dankzij zijn compacte ontwerp en zijn robuuste constructie kan de STIHL SE 133 ME gemakkelijk van plaats veranderd worden.

 

  • Connected werken: VIKING iMow TeaM om grote grasvelden te onderhouden

Met het iMow TeaM presenteert VIKING een wereldpremière. Tot tien robotmaaiers iMow MI 632 M onderhouden samen grote grasvelden met een oppervlakte vanaf 4.000 m², bijv. voetbal- en golfterreinen, parken of zonneweiden van openluchtzwembaden. Het team wordt via een gebruiksvriendelijke app aangestuurd.

WK STIHL TIMBERSPORTS® Series 2017 in Noorwegen

Het wereldkampioenschap van de STIHL TIMBERSPORTS® Series keert naar Lillehammer terug: op 3 en 4 november wordt in de Håkons Hall de internationale seizoensfinale van de koningsklasse in het sporthouthakken beslecht. Meer dan 100 atleten uit meer dan 20 landen strijden hier in team- en individuele wedstrijden om de titel. Huidig wereldkampioen Jason Wynyard, de uitzonderlijke atleet uit Nieuw-Zeeland, zal er zijn titel verdedigen, net als de Australische ‘Chopperoos’ in de teamcompetitie.