2013 Floriade Special

Tuintrends 2013 op de Floriade!

Bekijk de Floriade Inspiratietuin 2013 informatie film:

 

De tijdgeest voor 2013

De veranderingen op diverse gebieden – zoals op economisch, technologisch en sociaal gebied – gaan razendsnel. Het is alsof we een reis aan het maken zijn waarbij we de bekende vertrouwde omgeving achter moeten laten en nog niet weten waar we uitkomen. Door dit ontheemde gevoel zullen bij de consument uiteenlopende – in sommige gevallen nog steeds contrastrijke – behoeften naar boven komen. Kenmerkend voor deze behoeften zijn onder andere de woorden: ambachtelijkheid, natuurlijkheid, gemak en geborgenheid, maar ook uitdaging.
Wij hebben vier waardetrendclusters ontleend aan deze tijdgeest. Deze reflecteren de behoeften die in deze voor de consument onzekere tijd tot de verbeelding spreken.

Let me be
Laat mij mezelf zijn. Hierbij gaat het om de behoefte aan erkenning, waardering om wie je bent, bewustwording en harmonie met de natuur. De geluksfactor en kwaliteit van leven staan centraal. Jong en oud, rijk en arm… het hokjesdenken is voorbij. Uiteindelijk streven we allemaal hetzelfde doel na van voldoening en ultiem geluk. Deze tendens is niet nieuw en staat al enkele jaren in de belangstelling. Toch is de behoefte aan natuur, ecobewuste producten en het vergroenen van de stad groot aanwezig. Het aantal nieuwe producten dat hiervoor wordt ontwikkeld, is nog steeds groeiende. De manier van groen beleven en tuinieren is wel veranderd, mede dankzij het groeiende aantal ‘tuinapps’; sinds vorig jaar doe je tuinieren anno nu met je smartphone in je hand.

Guide me
In deze onzekere tijd hebben we behoefte aan duidelijkheid, overzicht en verminderde keuzestress. We willen op een simpele manier met een druk op de knop van alle gemakken voorzien zijn, waar we ook zijn. Dit wil niet zeggen dat we alleen voor een onderhoudsarme tuin te porren zijn met zoveel mogelijk bestrating, maar vooral dat we overzicht en duidelijkheid willen bij de aanschaf en het gebruik van materialen. QR-codes lijken een uitkomst, maar deze moeten wel meer te bieden hebben dan een verwijzing naar de standaard website. Verkoop op internet heeft voorgoed ons koopgedrag veranderd en de uitdagingen liggen nu vooral op het terrein van slim combineren en verleidelijk presenteren.

Hold me
Door de groeiende onzekerheid hebben we behoefte aan een veilige omgeving. Veiligheid in zin van gezelligheid en een warme aankleding van het interieur en exterieur. Ook de sociale behoefte groeit. De individualisering is over zijn hoogtepunt heen, we willen weer sterker deel uitmaken van een groep, continu in contact staan met alles en iedereen, maar wel op ons eigen moment. Crowdfunding is het nieuwe toverwoord.

Let me fly
Door de technologische ontwikkelingen lijken de mogelijkheden ongelimiteerd. Dit kan voor sommigen een onzekere factor zijn, maar uiteindelijk biedt dit gegeven veel nieuwe kansen. Nieuwe technieken worden in hoog tempo bereikbaar en betaalbaar voor de consument. Er is een groeiende golf te zien waarin natuur en techniek samenkomen. Deze praktische golf vernieuwingen waarmee we worden overspoeld, geeft positiviteit, maar leidt er ook toe dat we steeds hogere eisen gaan stellen aan de techniek. Kinderen begrijpen niet waarom je de tv niet met één handbeweging op het scherm naar de volgende zender kunt krijgen. Het is een uitdaging om te voorkomen dat deze ontwikkeling aan de tuinbranche voorbijgaat.

Be happy garden

Deze tuinbezitters zijn te beschrijven als gezellige, sympathieke en veelzijdige mensen.
De tuin is een onderdeel van de woning die knus wordt ingericht. Een groot terras met tafels en stoelen en een eigen plek voor de kinderen zijn onlosmakelijk aan dit type verbonden. Ze zijn gevoelig voor gezelligheid die je in een tuin kan creëren. Bovendien houden ze van grappige en trendy producten. Groen mag, graag zelfs, maar moet eenvoudig zijn te onderhouden.

 

Let me glow garden

Deze tuinbezitters hebben verstand van tuinieren en de tuin wordt goed verzorgd. Het is een tuin die grandeur uitstraalt en men ontleent er een bepaalde status aan. Een belangrijke waarde is erkenning van prestaties en dus laat deze groep de tuin ook vaker ontwerpen en aanleggen. Vergeleken met 2007 is de tuin minder strak. Wel blijft het ontwerp onderscheidend en bijzonder. Deze consumenten houden van design, uniekheid en speciale planten. Ze zijn dan ook te verleiden met exclusiviteit, expertise, luxe, innovatie en deskundig advies.