VIKING rapporteert belangrijke omzetgroei

VIKING GmbH blikt terug op een succesvol boekjaar 2016. Het in Tirol gevestigde bedrijf zag zijn omzet met 37,6% stijgen naar 267 miljoen euro. De innovatieve fabrikant van tuinmachines stelde vorig jaar 414 mensen tewerk. Vergeleken met het jaargemiddelde van 2015 komt dit overeen met een toename van 11%. Ook het balanstotaal steeg opnieuw in 2016 naar 167 miljoen euro. Het aandeel eigen vermogen klom in 2016 naar 60%.

Het voortdurend hoge exportaandeel van 98% toont dat het VIKING merk sterk vertegenwoordigd is in de Europese markt. De voornaamste afzetmarkten zijn Duitsland, Frankrijk, de Benelux, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.

De meervoudig bekroonde iMow robotmaaier is de afgelopen jaren geëvolueerd van een lifestyleproduct tot een product met een bepalende invloed op de hoogte van de omzet. De iMow-serie leverde dan ook een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei in 2016. De vraag naar de accuproducten van STIHL, die geproduceerd worden in Langkampfen, is opnieuw aanzienlijk gestegen en had een positieve impact op de totale omzet.

Peter Pretzsch, Algemeen Directeur van VIKING GmbH, is zeer tevreden: “Op basis van onze huidige successen zien we een sterke groeitendens in de sector van de accuproducten en met onze tuinmachines zijn we goed gepositioneerd om in te spelen op de behoeften van de markt. Door de verandering van de merknaam op middellange termijn willen we ons internationaal groeipotentieel nog verder benutten.”

VIKING groen wordt STIHL oranje

De voornaamste redenen voor de verandering van de merknaam van VIKING naar STIHL in 2019 zijn de sterke merkherkenning en de bijbehorende aantrekkingskracht van het merk STIHL, hoewel het relatief jonge VIKING merk zich in de afgelopen jaren extreem goed heeft ontwikkeld.

Het merk VIKING is vast verankerd in de Europese markt, maar is bijna onbekend op andere continenten zoals Noord-Amerika en Azië. Hoewel de bestaande VIKING markten de topprioriteit blijven, zal de verandering van de merknaam op middellange termijn de weg openen naar de wereldwijde verkoop van het vroegere groene assortiment. Dit zal nieuwe groeimogelijkheden creëren voor het assortiment en deze nieuwe paden zullen helpen om de productiefaciliteit in Langkampfen te versterken. Verwacht wordt dat de verandering van groen naar oranje en de toenemende vraag naar de accuproducten van STIHL de groei nog verder zal stimuleren. VIKING heeft ervaren werknemers en een grote knowhow in de ontwikkeling en productie van grasmaaiers, robotmaaiers, verticuteermachines, hakselaars en motorhakfrezen. De vestiging is ook al vele jaren een belangrijke fabrikant van de accuproducten van STIHL.

De beslissing om de merknaam te veranderen werd zeker niet licht genomen. “De fabriek in Langkampfen is succesvol dankzij de toewijding en inzet die onze werknemers tonen voor het bedrijf en dankzij hun investering in het VIKING merk in de afgelopen jaren. We kunnen garanderen dat niemand in Langkampfen zijn baan zal verliezen als gevolg van de verandering van de merknaam. Integendeel, met deze beslissing investeren we in de toekomst van de fabriek en maken we ze nog sterker”, aldus Pretzsch. Langkampfen is en blijft het competentiecentrum voor grasmaaiers van de STIHL groep.

Het assortiment blijft behouden en de producten zullen technisch niet veranderen door de merkwijziging. De service en garanties blijven ook ongewijzigd. “De productportfolio’s van STIHL en VIKING vullen elkaar perfect aan. We passen ons assortiment voortdurend aan aan de behoeften van de klant en ontwikkelen onze producten”, benadrukt Pretzsch. Vanaf 2019 zal het productaanbod van VIKING uitsluitend onder de merknaam STIHL verkocht worden, en het omschakelingsproces is al bezig. Het Oostenrijkse bedrijf maakt sinds 1992 deel uit van de STIHL groep.

Duurzaam en efficiënt – innovaties en nieuwe producten

Aan de start van het nieuwe tuinseizoen staat VIKING opnieuw klaar met een aantal innovaties. De grasmaaiers van de gloednieuwe 6-serie zijn echte allrounders. Veeleisende en semiprofessionele gebruikers zullen ook van deze machines houden. De grasmaaiers zijn ontworpen voor terreinen tot 2500 vierkante meter en hebben een snijbreedte van 48 of 53 cm. Ze worden gekenmerkt door hun krachtig vermogen en kunnen moeilijke omstandigheden makkelijk de baas. De hoogwaardige grasmaaiers van de 6-serie zijn betrouwbaar en comfortabel te bedienen. Alle modellen zijn uitgerust met een mono-comfortstuur, zodat de grasopvangbox makkelijk leeggemaakt en weer bevestigd kan worden. De grasmaaiers van de 6-serie zijn ook bekend om hun robuustheid en duurzaamheid – de behuizing van de maaier is bijvoorbeeld gemaakt van een hoogwaardige aluminiumlegering. Die behuizing is niet alleen heel licht, maar ook nog heel stevig zodat ze beter tegen schokken bestand is.

Om aan bijzondere eisen tegemoet te komen, hebben de zes grasmaaiers niet alleen een andere snijbreedte, maar vertonen ze ook nog heel specifieke verschillen in hun uitrustingsniveau. De modellen MB 650 VS, MB 655 VS en MB 655 YS bijvoorbeeld zijn ook uitgerust met een messenremkoppeling (BBC) met ingebouwde beveiliging van de krukas. 

De meest recente nieuwigheid aan het moderne en milieuvriendelijke assortiment accugrasmaaiers is de MA 235. Hij staat synoniem voor maximale flexibiliteit en gemak voor eigenaars van tuinen tot ongeveer 200 vierkante meter. Met een gewicht van slechts 14 kilogram is de machine zowel soepel manoeuvreerbaar als flexibel. De gebruikers zijn dus ideaal uitgerust, zelfs in kleine ruimten. De hoogte van het ergonomisch ontworpen stuur kan in twee stappen worden aangepast om rugpijn te voorkomen. De MA 235 combineert de geavanceerde, efficiënte accutechnologie van STIHL met de functionaliteit en het gemak van de maaier. Hij is zeker interessant voor iedereen die zich laat inspireren door de laatste trends, autonomie waardeert en nieuwe technologie omarmt. De accu’s zijn compatibel met alle machines die gebruik maken van het STIHL COMPACT accusysteem, zoals heggenscharen, bosmaaiers, kettingzagen en bladblazers.

De in Langkampfen geproduceerde accu- en elektromachines kenden een vliegende start in 2016 en ook in dit seizoen zijn er tal van innovaties. Voorbeelden zijn de nieuwe FSA 130 accubosmaaier en de nieuwe HSA 94 R heggenschaar, die beide worden geproduceerd in Langkampfen.

De productie van moderne en duurzame accumachines voor de STIHL groep is nu al enkele jaren een permanent onderdeel van de activiteit in Langkampfen en één van de hoofdredenen voor de succesvolle ontwikkeling van het bedrijf. Elektrische versies van een aantal producten zullen in Langkampfen blijven worden gemaakt.

VIKING valt in de prijzen

Engeland staat wereldwijd bekend om zijn vele mooie tuinen. VIKING levert een belangrijke bijdrage aan het onderhoud van deze tuinen en is dan ook bijzonder vereerd om twee prijzen van Britse magazines in ontvangst te mogen nemen. De elektrische grasmaaier ME 235 werd verkozen tot “Best Buy” (Beste aankoop) in BBC Gardeners´ World Magazine“, terwijl de accugrasmaaier MA 339 tot “Best Buy” werd uitgekozen door het bekende consumentenblad “Which?“.

Het Duitse tijdschrift Stiftung Warentest koos VIKING als testwinnaar in april 2017. In een test met 11 accugrasmaaiers won de MA 339 C met een score van GOED (2.0).

“Als succesvolle fabrikant van tuinmachines hoeven we niet bang te zijn van vergelijkingen. Dat blijkt uit onze vele prijzen, waarvan de meest recente de eerste plaats is in de test van accugrasmaaiers uitgevoerd door Stiftung Warentest. Het doet ons veel plezier om onze innovatieve en succesvolle producten dergelijke erkenning te zien krijgen”, zegt Wolfgang Simmer, hoofd Marketing en Verkoop.

Wolfgang Simmer werd onlangs verkozen tot voorzitter van de EGMF, een functie die hij de komende twee jaar zal bekleden. De EGMF – European Garden Machinery Federation – is een vereniging van toonaangevende fabrikanten van tuin-, landschap-, bosbouw- en turfuitrusting. VIKING is al jarenlang een toegewijd lid van deze in Brussel gevestigde organisatie. De opdracht van de EGMF is om op te treden als woordvoerder voor haar leden inzake pan-Europese zaken. “Onze gezamenlijke inspanningen moeten ook de consument ten goede komen, bijvoorbeeld door transparante productvergelijkingen te maken. We willen ook samenwerken aan het ontwikkelen van de hoogste normen op het gebied van kwaliteit, veiligheid, ergonomie, milieucompatibiliteit en een efficiënt gebruik van grondstoffen bij het vervaardigen van producten”, zegt Simmer.

VIKING gaat voor duurzaamheid

Respect voor het milieu in onze manier van handelen en werken is een traditie bij VIKING. Al vele jaren implementeert VIKING een proactief milieubeleid en streeft het duurzaamheidsstrategieën na. Enige tijd geleden hebben we de certificering van ons milieubeheerssysteem volgens de internationale norm ISO 14001 met succes afgerond. Nu mogen we nog een andere officiële goedkeuring aan ons palmares toevoegen: sinds eind vorig jaar mag VIKING namelijk de titel “klimaaktiv” gebruiken. Deze onderscheiding werd toegekend door het Federaal Ministerie van Landbouw, Bosbouw, Milieu en Waterbeheer en bevestigt dat onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid een impact hebben. Door over te schakelen op ledverlichting in grote delen van het bedrijf bespaart VIKING elk jaar 100 ton CO₂, en draagt zo bij aan de klimaatbescherming.

“VIKING zet zich vrijwillig in om in de komende jaren andere energie-efficiënte maatregelen te identificeren en implementeren”, zegt Josef Koller, hoofd Productie en Marktaanbod.

VIKING neemt ook zijn sociale verantwoordelijkheden tegenover zijn werknemers zeer serieus. Om de gezondheid en het welzijn op de werkplek te bevorderen heeft het bedrijf onlangs een volledig uitgeruste fitnessruimte geopend, die zeer populair blijkt te zijn bij de werknemers aan het einde van de werkdag.

Opendeurdag met de snelste grasmaaier ter wereld

In het najaar van 2016 stelde VIKING de deuren van zijn fabriek open voor een informatieve en ontspannende dag. In september organiseerde de fabrikant van tuinmachines een opendeurdag. Ongeveer 2500 bezoekers grepen de kans aan om meer te weten te komen over VIKING aan de hand van een gevarieerd programma van evenementen. Er waren fabrieksrondleidingen, een grote productshow en een inkijk in de wereld van testen. De belangstelling voor de innovaties van VIKING was erg groot.

Het hoogtepunt van de dag was voor veel bezoekers de demonstratie van de snelste grasmaaier ter wereld. Aan het stuur Pekka Lundefaret, die met een snelheid van 215 kilometer per uur het huidige wereldrecord op zijn naam mag schrijven. De Noor startte de verbouwde VIKING grasmaaier elk uur op en reed ook enkele korte ritjes

VIKING: succesvol lid van de STIHL groep

Als familiebedrijf is VIKING in zijn beslissingen onafhankelijk van derden. Sinds 1992 is VIKING voor 100% dochter van STIHL International GmbH. STIHL is sinds 1971 het meest verkochte kettingzagenmerk ter wereld. De beide merken van de STIHL groep – STIHL en VIKING – zijn perfect complementair in hun productaanbod en dat levert een belangrijke synergie op. De verandering van de merknaam VIKING naar STIHL is gepland voor 2019.

2016 was een succesvol boekjaar voor de STIHL groep. De omzetgroei werd gerealiseerd door een wereldwijde belangrijke stijging van de verkoop

Feiten en cijfers: VIKING in een oogopslag

Bedrijfshistoriek

1981: Oprichting van VIKING GmbH
1992: VIKING treedt toe tot de STIHL groep
2001: Verhuizing van het hoofdkantoor van Kufstein (Oostenrijk) naar het competentiecentrum voor tuinmachines in Langkampfen (Oostenrijk)
2007: Eerste uitbreiding van de VIKING fabriek
2012: Verdere uitbreiding met extra nuttige oppervlakte

Bedrijfsleider

Dr. Peter Pretzsch

Productaanbod

Grasmaaiers, robotmaaiers, zitmaaiers, tuinhakselaars, verticuteermachines, tuinfrezen en talrijke accu- en elektroproducten van het merk STIHL.

Meer informatie over STIHL en over de producten van VIKING kunt u vinden op http://www.viking-tuinmachines.nl/.