Het prijskaartje van schaarste
Tijden veranderen.
De hoveniersbranche kampt met een schreeuwend personeelstekort. Ons kantoor wordt dagelijks ingeschakeld voor het maken en promoten van personeelsadvertenties. Toch, in tijden van personeelsschaarste, mogen hoveniers zich wel gelukkig prijzen met nieuw personeel: veel blijven plakken vanuit een BBL-traject of het zijn overstappers. Werknemers uit een andere branche die kiezen voor het hoveniersvak. Ook stappen er veel over van het ene naar het andere hoveniersbedrijf.
Betrek jouw team bij de keuzes die jij maakt.
Na het mondeling afstemmen van de samenwerking volgt het papierwerk. Er moet een arbeidsovereenkomst komen, de werknemer moet worden aangemeld bij de salarisadministrateur, verzuimverzekering en ga zo maar door. De arbeidsovereenkomst lijkt slechts een formaliteit: toch is er een variabele die voor veel ondernemers een struikelblok vormt: ‘Wat kost dat?’
‘Wat kost dat?’ wordt mij ook veel gevraagd. Een eenvoudige vraag met helaas geen eenvoudig antwoord. Enkele jaren geleden was het niet moeilijk: een BBL student wordt (conform cao) ingeschaald in functiegroep I met de bijbehorende aanlooptrede. Blijft een hovenier na zijn studie ‘plakken’ dan volgde er een inschaling die verderging in functiegroep I of functiegroep II. In de praktijk was het salaris nog weleens een ondergeschoven kindje.
Tijden veranderen. Door de personeelsschaarste is de werknemer alert. Hoe zit het nu met het salaris, groei en mogelijkheden? Vooropgesteld: het gaat niet alleen om geld. Mijn advies? Kijk naar het totaalplaatje. Wat wil je zelf als ondernemer? Hoe zie je jouw bedrijf over vijf tot tien jaar? Denk aan bedrijfsgrootte maar kijk ook naar de werkzaamheden: grote tuinen, kleine tuinen, meer onderhoud of meer aanleg? Pas als je je eigen plaatje duidelijk hebt, kun je met een duidelijk verhaal komen voor je personeel.
Er is meer dan geld. Duidelijke keuzes creëren een stip op de horizon waar je samen met je werknemers naartoe gaat werken. Betrek jouw team bij de keuzes die jij maakt, zo ontstaat er betrokkenheid en motivatie. Blijf ook in gesprek met je medewerkers, houd ze op de hoogte van de ontwikkelingen en (nieuwe) doelen.
Wat wil je zelf als ondernemer? Hoe zie je jouw bedrijf over vijf tot tien jaar?
Naast de functie en het geld wordt er ook creativiteit van de ondernemer gevraagd. In dit blad lees je over hoveniers die af en toe gaan windsurfen op werkdagen. Hoe zij dit doen? Door keuzes te maken en verder te kijken dan alleen maar geld. Door af en toe de ontspanning op te zoeken krijg je ook meer plezier in je werk. Dit geldt voor jou, maar ook voor jouw personeel.
Jarno Beugeling is bedrijfsadviseur bij TuinKeur.
Misschien vind je dit ook interessant
Inzameling Taxussnoeisel weer van start
Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei! De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15...
Jan de Vries nieuwe voorzitter Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij
Jan de Vries wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij te Boskoop. Hij volgt Jan Willem Griep op die deze functie 12 jaar heeft bekleed. De Vries is eigenaar van Boot & Dart Boomkwekerijen BV, Griffioen Wassenaar BV en De Noordhoek...
Genomineerden HortiContact Innovatie Award 2021 bekend: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems
De drie genomineerden voor de HortiContact Innovatie Award 2021 zijn bekend gemaakt: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems. De winnaar van de HortiContact Innovatie Award 2021 wordt op dinsdag 1 juni om 14.00 uur bekend gemaakt tijdens een livestream...
GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule
Speciale editie Najaarsbeurs 25-26 augustus GROEN-Direkt staat al 25 jaar internationaal bekend om een continue en compleet assortiment tuinplanten. De grootste groene marktplaats van Europa presenteert traditiegetrouw eind augustus – deze editie is dit op woensdag 25...
Inschrijving Bulbs4Kids geopend
Vanaf nu kunnen basisscholen zich inschrijven voor een gratis bloembollenpakket van Bulbs4Kids. Bulbs4Kids is een internationale campagne voor basisschoolkinderen om kinderen op een interactieve en spannende manier kennis te laten maken met bloembollen. Er zijn in...