Hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever in een krappe arbeidsmarkt?
Hoe trek jij jonge hoveniers aan?
Steeds meer jong talent geeft aan te willen ondernemen. Forbes Magazine toonde laatst in een van hun onderzoeken aan dat twee op de drie millennials het liefst eigen baas wil zijn. Het is een mooi gegeven dat zoveel nieuwkomers op de arbeidsmarkt de drive hebben om voor zichzelf te beginnen. Dit zorgt alleen wel voor een grote uitdaging bij bestaande bedrijven: hoe trek je jong talent nog aan?
In bijna elke sector zijn momenteel de medewerkers aan zet, zij hebben het voor het kiezen. Van de zorg tot aan de hoveniersbranche, er is veel vraag naar talent. Dit is niet de enige uitdaging. Ook het behouden van talent wordt steeds lastiger. Gemiddeld genomen blijven millennials niet langer dan twee jaar bij dezelfde werkgever, terwijl nieuwe medewerkers pas na een jaar volledig zelfstandig kunnen werken en de onderneming ook echt volop profijt heeft van hun kracht.
Wat mij betreft zit het antwoord in deze uitdagingen in ondernemerscultuur. Werken via het oude hiërarchische systeem – hoe klein de onderneming ook – is niet meer van deze tijd. Veel ondernemingen worden nog geleid door een baas die bepaalt wat er moet gebeuren, taken verdeelt en toeziet op hoe de werkzaamheden worden verricht. Talent slikt het niet meer dat zij te horen krijgen wat er moet gebeuren
en op welke manier ze altijd maar moeten gehoorzamen. Waarom? Omdat juist deze manier van werken haaks staat op ondernemerschap. Zij willen zelf de mogelijkheid hebben om te bepalen hoe zij de werkzaamheden uitvoeren en hier een bepaalde mate van vrijheid in ervaren.
Betrek jouw team bij het bedrijf
Een oplossing die hieraan bijdraagt is om zo snel mogelijk iedereen in het bedrijf meer te betrekken bij de planvorming: wat gaan we doen? Peil een ieders mening: hoe kunnen we dit het beste doen? Wie wil welke klussen oppakken? Zorg dat iedereen ergens aan bijdraagt en leuk vindt om te doen. Stel aan je medewerkers constant de vraag: wat wil je nog graag leren, waar wil je in groeien? Motivatie komt grotendeels door het maken van progressie en niet door het zijn van een domme kracht.
Tot slot, als ondernemer: laat aan je medewerkers eens zien wat er allemaal komt kijken bij ondernemen. Jong talent verkijkt zich namelijk op alle werklast, ondernemen is geen ‘walk in the park’. Dat weet jij als geen ander dus maak dit inzichtelijk. Als jij vervolgens een ondernemend klimaat creëert kan talent bij jouw in de zaak ondernemen. Zo hebben ze het gevoel dat ze eigen baas zijn, maar werken ze alsnog voor jou!
Arjen Banach spreekt tijdens GardenExperience 2018 en verzorgt een workshop in de middag.
Arjen Banach is spreker, trainer en dagvoorzitter. Hij spreekt bij organisaties over leiderschap, verander-management en organisatiecultuur.
Misschien vind je dit ook interessant
Inzameling Taxussnoeisel weer van start
Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei! De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15...
Jan de Vries nieuwe voorzitter Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij
Jan de Vries wordt de nieuwe voorzitter van de Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij te Boskoop. Hij volgt Jan Willem Griep op die deze functie 12 jaar heeft bekleed. De Vries is eigenaar van Boot & Dart Boomkwekerijen BV, Griffioen Wassenaar BV en De Noordhoek...
Genomineerden HortiContact Innovatie Award 2021 bekend: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems
De drie genomineerden voor de HortiContact Innovatie Award 2021 zijn bekend gemaakt: AgroEnergy, Van Iperen en Koppert Biological Systems. De winnaar van de HortiContact Innovatie Award 2021 wordt op dinsdag 1 juni om 14.00 uur bekend gemaakt tijdens een livestream...
GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule
Speciale editie Najaarsbeurs 25-26 augustus GROEN-Direkt staat al 25 jaar internationaal bekend om een continue en compleet assortiment tuinplanten. De grootste groene marktplaats van Europa presenteert traditiegetrouw eind augustus – deze editie is dit op woensdag 25...
Inschrijving Bulbs4Kids geopend
Vanaf nu kunnen basisscholen zich inschrijven voor een gratis bloembollenpakket van Bulbs4Kids. Bulbs4Kids is een internationale campagne voor basisschoolkinderen om kinderen op een interactieve en spannende manier kennis te laten maken met bloembollen. Er zijn in...