In mijn workshop voor TCWebmaster behandel ik altijd het onderwerp communicatie. Goede marketing kan niet zonder communicatie. Marketing gaat al snel over concrete middelen en budget. Communicatie gaat veel verder dan dat. Communicatie gaat altijd vooraf aan marketing. Zonder communicatie geen goede marketing.

Voordat we als hovenier bezig gaan met marketing, moeten we onszelf de volgende (communicatie)vragen stellen:

  • Waarom ben ik ondernemer?
  • Waarom ben ik hovenier?
  • Waarom zou een potentiële klant voor mij kiezen?
  • Waar wil ik over tien jaar als hovenier staan?

Deze vragen dwingen je bewust na te denken over wie je bent en wat je doet. En: Waaróm je het doet. Deze boodschap zou je uit moeten dragen naar je doelgroep. Zoals ik in mijn vorige blog al noemde is het daarom belangrijk om zelf de social media voor je bedrijf te beheren. Alleen jij weet wat je het beste voor je bedrijf via social media wil communiceren.

Maar wat moet je communiceren? Veel ondernemers weten dit eigenlijk niet. Jij, als hovenier, weet het wel: je bent een specialist op jouw vakgebied. Laat dit zien aan je huidige en potentiële klanten.

Veel consumenten vinden hun tuin geweldig maar kunnen niet tuinieren. Hier komt jouw hulp en werk als hovenier van pas. Geef ze tips via je social media! Hoe kun je het beste je gazon behandelen? Wanneer moet je welke boom snoeien? Als je consumenten helpt door het geven van de tips, onthouden ze jou als hovenier vast en zeker. Voor toekomstig werk. Deel je portfolio op social media en houd hen op de hoogte.

Zo bouw je een relatie op met huidige en potentiële klanten op social media. Succes met uw online aanpak!

Herken je benoemde punten in het social media-gebruik voor je bedrijf? Doe er wat aan. Je weet niet goed hoe? Daar kan ik in helpen. E-mail naar info@tcwebmaster.nl of laat wat horen op onze TwitterFacebook , Google+ of via LinkedIN.

Maak een overwogen keuze!

theo_clevering_tcwebmaster

Theo Clevering
Online Marketing specialist in de groene sector.
www.tcwebmaster.nl