‘Hoe kom ik aan klanten?’

Nieuwe klanten werven is niet eenvoudig. Iedereen is op zoek naar de gouden formule, terwijl we weten dat deze niet bestaat. Bij het werven van nieuwe klanten moet echt alles kloppen. Wat betekent dit? Het belangrijkste is dat je als hovenier visie hebt. Visie? Je moet weten als hovenier goed in beeld hebben hoe en waarom bestaande klanten voor jou gekozen hebben. Uit bestaande klanten kunnen namelijk nieuwe klanten komen. Alle technische innovaties als Facebook, Whatsapp en Twitter ten spijt, het bevordert het persoonlijke contact niet. De snelheid waarmee deze ontwikkelingen gaan lijkt contacten ook oppervlakkiger te maken. Hier ligt je kans! In een tijd waar contacten minder persoonlijker en oppervlakkiger worden, kan jij je juist weer richten op persoonlijk, intensiever contact met bestaande én nieuwe klanten.

Waarom is persoonlijke benadering belangrijk?

  • Tuinen veranderen niet.
  • Een tuin is geen product dat met simpele specificaties met elkaar vergeleken kan
    worden.
  • Een tuin is beleving. Een tuin vereist emotie en gevoel.

Een tuin is voor een klant een thuis

Contactmomenten moeten dan ook persoonlijke momenten zijn. Ga op gesprek bij de klant thuis! Niet alleen een korte kennismaking en een wensenlijstje van de klant, nee, vraag dóór. Wat voor beleving wil een klant in zijn tuin? Ga ook vaker langs bij de klant, elk contactmoment draagt weer bij aan de opbouw van de relatie met de klant. Bijvoorbeeld het tussentijds terugkoppelen van de opdracht. Kom persoonlijk de offerte aanbieden en toelichten (Wat heeft een belangrijke offerte nodig?

Door een persoonlijke relatie met uw klanten op te bouwen, bouw je aan een bestendige, langdurige relatie met jouw klanten. Als de klant een positieve beleving heeft met de tuin die je hebt opgeleverd, heb je een streepje voor op jouw concurrentie. Beleving laat zich moeilijk vergelijken!

jelle_westra_tuinkeur

Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl