Een ervaring verkoopt beter dan een product. In onze branche werken veel mannen. Dit kan in het verkoopproces weleens nadelig zijn. We richten ons in ons werk vaak op technische specificaties, een offerte vol met maten, aantallen en moeilijke termen.
Consumenten zien zichzelf op een warme zomeravond op dat terras zitten met een lekker biertje of een goede wijn. Dat mooie totaalplaatje dat ze herkennen uit de vele tuinbladen of televisieprogramma’s.
Consumenten zijn daar niet naar op zoek. Zij willen een tuin die hen elke dag weer een mooie ervaring biedt. Natuurlijk bestaat een tuin uit producten. Maar het gaat hen niet om die producten, maar de algehele tuinervaring!
Ook tuinen zijn mode- en trendgevoelig. Toch gaan we te vaak maar al te praktisch het verkoopproces in met offertes vol prijslijsten, moeilijke woorden en een overdaad aan voor de consument overbodige informatie. Dit schrikt consumenten vaak af. Wat interesseert het hen hoeveel tegels er in het terras moeten? Of wat de prijs per stuk is van een tegel? Consumenten zien zichzelf op een warme zomeravond op dat terras zitten met een lekker biertje of een goede wijn. Dat mooie totaalplaatje dat ze herkennen uit de vele tuinbladen of televisieprogramma’s.
Die technische offerte vol maten, termen en aantallen botst met dat mooie totaalplaatje. Verkoop dus de ervaring! Consumenten vertrouwen erop dat u de kennis en het inzicht hebt om voor hen het mooie totaalplaatje te realiseren. ‘Verveel’ ze dus niet met prijslijsten maar vermaak ze met een offerte die duidelijk het eindresultaat laat zien! De rest kan in de bijlagen.
De tuin is voor consumenten een ervaring, geen verzameling van producten. Ook voor hoveniers geldt: een ervaring verkoopt beter dan een product!