De titel van deze column is vaak de meest gestelde vraag aan de adviseurs van TuinKeur. Helaas een vraag die niet eenvoudig valt te beantwoorden. Als er een simpel antwoord op bestond, zou niemand de vraag meer stellen! Nieuwe klanten werven is namelijk niet makkelijk. Alles moet kloppen. Wat dat betekent? Dat betekent dat als ondernemer u duidelijk in beeld moet hebben waarom een klant juíst voor u kiest. In deze nieuwe reeks columns zullen we hier vanuit TuinKeur aandacht aan besteden.
Samen met TuinKeur willen we u uitdagen om commercieel actiever te worden. Al uw vragen en opmerkingen zijn van harte welkom op info@tuinkeur.nl of bel met ons op 0528 – 33 16 78. Bent u al TuinKeur lid? Maak dan op deze manier gebruik van uw vrije uren. Zo krijgt u van ons advies om commercieel actiever te worden en zo meer klanten te werven!
De kracht van persoonlijk benaderen
Onze wereld lijkt tegenwoordig alleen nog maar te bestaan uit de digitale wereld. Social media als Facebook en Twitter slurpen alle aandacht op. En wat dacht u van sms-concurrent Whatsapp? Een programmaatje op uw telefoon waarmee u gratis berichten kunt versturen. In slechts een jaar tijd is het berichtenverkeer van Whatsapp verdubbeld. Op dit moment worden er 20 miljard Whatsapp-berichten per dag verzonden. Per dag! U begrijpt: communicatie lijkt alleen nog maar digitaal te gaan.
Naast deze ontwikkeling is ook de transparantie van de markt sterk toegenomen. Ook de omzet van internetwinkels snoepen fors omzet af van de gevestigde detailhandel. De consument is dankzij het internet mondiger geworden en meer bewust van wat iets kost.
Zijn deze ontwikkelingen een bedreiging? Nee. Denk niet in moeilijkheden maar in mogelijkheden! Immers, een nieuwe tuin is niet als een televisie met opsombare productspecificaties. Het onderhouden of aanleggen van een tuin vereist, gelukkig, ook emotie en gevoel. Vertrouwen in de hovenier én een hoge gunfactor.
Hoe krijgt de consument vertrouwen in u als hovenier? Bouw een persoonlijke relatie op met de klant. De ‘analoge wereld’, de wereld buiten internet, is nog steeds de wereld waar u het meest effectief een langdurige relatie met een klant kan opbouwen. Internet kan dat slechts in uw voordeel ondersteunen.
Vraagt een klant een offerte aan? Regel een gesprek bij de klant thuis! Niet alleen een kennismaking en de wensen van de klant. Leg de offerte duidelijk uit en breng uw passie voor het vak zo over op de klant. Koppel regelmatig terug met de klant en bouw contactmomenten in. Zo ontstaat er een persoonlijke relatie met de klant. Maak met uw enthousiasme de klant ook enthousiast!
Want: Investeren in het opbouwen van een klantrelatie, is tenslotte investeren in een klantrelatie op de lange termijn.
Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl