De laatste paar weken hebben hoveniers meer tijd om na te denken over hun online strategie. Ik vind het heerlijk om hier met ondernemers over te sparren. Waar liggen kansen en hoe gaan we die benutten. Een van de grootste kansen die hoveniers momenteel zien is het opzetten van een webshop. Immers dan wordt je rijk, met ‘niks doen’!

De mailbox stroomt over met aanbiedingen van leveranciers die een webshop aanbieden. Helemaal in je eigen huisstijl (branded webshop!). Als hovenier hoef je niks te doen. Een concept, speciaal voor hoveniers, de leverancier regelt alles! Jij als hovenier krijgt een bepaalde commissie. Je betaalt een vast bedrag per maand en meestal eenmalige opstart kosten.

Maar wat is jullie doel eigenlijk van een webshop? Producten te verkopen? Wat is je online strategie? Hoe ga je de klanten benaderen? Hoe ga je je online onderscheiden? Op prijs? Op kwaliteit? Wat is je potentiële omzet? Weegt dat op tegen de investering?

Vaak vraag ik hoe de hovenier denkt om te gaan met klachten, problemen met leveringen, problemen met zoekgeraakte zendingen, vragen over het assortiment, vragen over garanties, etc. Dan is vaak het antwoord, dat wordt allemaal geregeld. Zelf heb ik daar mijn bedenkingen bij. Andere partijen gaan dus communicatie voor jouw bedrijf verzorgen. Dus ook de aftersales/ garanties etc.!

Indien je kiest voor een webshop, dan ben jij als hovenier verantwoordelijk voor jouw webshop. Die staat op jouw website, op jouw domein. Het wordt onderdeel van jouw online uitstraling. Gemakshalve geef je een deel van je online strategie uit handen aan landelijk opererende bedrijven. Als er problemen ontstaan wordt jij hier als ondernemer in je regio zeker op aan gekeken.

Vaak wordt als argument ook aangevoerd dat het een marketing investering is. Laten zien wat je allemaal kan leveren. Dat je mee gaat in je tijd. Maar één klacht die niet netjes wordt opgelost draagt zeker bij aan je naamsbekendheid, maar dan niet in positieve zin. Hier heb je zelf weinig grip op, immers je hebt het uit besteed.

Een webshop levert echt niet automatisch omzet op, waarom zouden alle partijen jullie anders nodig zijn? Als het zo makkelijk was zouden ze het zelf toch ook kunnen? Als iedereen het doet wat onderscheidt hen dan? Het vergt een grote investering in tijd van de ondernemer om van een webshop een online succes van te maken.

Ik zou je willen vragen om als hovenier hier goed over na te denken. Waarom ben je hovenier? Waar verdien je je geld? Mijn inziens in de tuin! Focus je op de factuurabele arbeidsuren. Kies daarbij een online strategie die bij jouw en je bedrijf past. Het geld wat je zou besteden aan een adequaat marketingplan, opmaak en onderhoud van de webshop besteed dat aan onderhoud en opzet van website en Facebook.

Indien je geen goede online strategie toepast bij de keuze voor de webshop, dan lijkt het mij géén verstandige keuze. Als je het er bij doet zonder goed doordacht plan, dan valt er mijn inziens weinig te winnen. En als je weinig kunt winnen kan je alleen maar verliezen. De opbrengsten zijn minimaal, deelname kost je geld, dus wat bereik je? Wat zijn jouw verwachtingen???

Ik zie je reactie graag tegemoet op: info@tcwebmaster.nl of via de TuinKeur LinkedIN groep.

Maak een overwogen keuze!

theo_clevering_tcwebmaster

Theo Clevering
Online Marketing specialist in de groene sector.
www.tcwebmaster.nl