Jongere moet carrière in agrarische sector zien

door | 9 mrt 2019 | Hoveniersbranche

© Vidiphoto

De helft van alle scholieren heeft een bijbaan. Ook in de land- en tuinbouw, met name de glastuinbouw, verdienen veel jongeren een zakcentje. Het besef dat zij in de deze sector carrière kunnen maken in techniek, hr of marketing is amper aanwezig. Dat moet anders, vindt Glastuinbouw Nederland.

Uit CBS-onderzoek blijkt dat jongeren steeds vaker een bijbaan hebben. In 2018 had bijna de helft van de scholieren van 15 tot 20 jaar in het voortgezet onderwijs betaald werk. In 2013 was dat nog 42 procent. Van de jongens had 1,5 procent een bijbaan als hovenier, tuinder of kweker. Bij meisjes is het aandeel nog wat kleiner: 0,7 procent.

Het zijn bescheiden percentages, maar de ervaring leert dat de jeugd best aan de bak wil in de groene sector. Als er eenmaal serieus carrière moet worden gemaakt, kijkt deze groep in andere richtingen.

Gemiste kans

Dat is een gemiste kans, vindt Peter Loef, beleidsspecialist Arbeid bij Glastuinbouw Nederland, want de sector heeft veel te bieden. ‘Denk aan het internationale karakter van onze sector. En denk aan automatisering en robotisering, hr-functies en pr en marketing die steeds belangrijker worden.’

De sector heeft nog een troef in handen. ‘Met het werken in de sector wordt een bijdrage geleverd aan de discussies rondom gezond voedsel en het oplossen van maatschappelijke issues zoals de kosten van de gezondheidszorg en de wereldvoedselproblematiek. Als je in de sector werkt, verricht je betekenisvol werk. Uit onderzoek blijkt dat jongeren dat steeds liever doen, zeker in het midden- en hoger kader.’

Anders presenteren

De sector moet jongeren meer bewust maken van de mogelijkheden als werknemer in de sector, vindt Loef. ‘Om deze groep te bereiken, moeten we ons als sector in zijn geheel, en de bedrijven in het bijzonder, anders gaan presenteren.’

Glastuinbouw Nederland werkt aan een aantal projecten om dit beeld te kantelen, zodat jongeren zich bewust worden van de carrièremogelijkheden.

Ambassadeurs

Het project ‘Jongeren als ambassadeur’ zit in de startfase. Loef: ‘Het idee is dat de jongeren die in onze sector werken of gewerkt hebben, onze ambassadeurs worden in hun eigen netwerken.’

Bron: Nieuwe Oogst

 

Misschien vind je dit ook interessant
Inzameling Taxussnoeisel weer van start

Inzameling Taxussnoeisel weer van start

Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei!  De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15...

GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule

GROEN-Direkt: al 25 jaar een unieke formule

Speciale editie Najaarsbeurs 25-26 augustus GROEN-Direkt staat al 25 jaar internationaal bekend om een continue en compleet assortiment tuinplanten. De grootste groene marktplaats van Europa presenteert traditiegetrouw eind augustus – deze editie is dit op woensdag 25...

Inschrijving Bulbs4Kids geopend

Inschrijving Bulbs4Kids geopend

Vanaf nu kunnen basisscholen zich inschrijven voor een gratis bloembollenpakket van Bulbs4Kids. Bulbs4Kids is een internationale campagne voor basisschoolkinderen om kinderen op een interactieve en spannende manier kennis te laten maken met bloembollen. Er zijn in...