‘Op elk potje past een deksel.’ Die uitspraak kent iedereen. Zat het tegen in de liefde? Dan hoorde je deze uitspraak ongetwijfeld van familie en vrienden: ‘Geen paniek! Op ieder potje past een deksel!’ Laatst moest ik aan deze uitspraak denken toen ik met een hovenier in gesprek was. We praatten over zijn uurtarief, dat ik te laag vond. Zijn reactie? ‘In deze regio zijn de uurtarieven nou eenmaal zo laag.’ Dat ik dat niet wist! Dat ik als
coach zo slecht ingelicht was kon hij zich maar moeilijk voorstellen. Ik liet hem zien dat er in zijn regio toch behoorlijk wat hoveniers waren met een hoger uurtarief.
Al pratende kwamen we op het volgende: alle hoveniers in de regio hadden werk. Niemand ging failliet. Welke doelgroep zou hij het liefst willen bedienen? De hovenier zou het liefst klanten uit het midden- en bovensegment willen. Niet zo verwonderlijk!
Kwaliteit heeft een prijs en daar betalen consumenten graag voor.
Hoe dit haalbaar voor hem werd? Door zijn uurtarief te verhogen natuurlijk! Met zijn manier van werken en de kwaliteit die hij leverde, was niets mis. Maar kwaliteit vereist ook een bepaalde prijs. Een goedkoper uurtarief trekt
consumenten aan die sneller alleen naar de prijs kijken. Dat is niet bepaald een doelgroep waarin je wilt groeien. Zit je eenmaal ‘vast’ in deze doelgroep dan is het moeilijk om daar uit te komen. Tenzij je je uurtarief verhoogt.
Een belangrijke positionering van je bedrijf is de prijsstelling. Kwaliteit heeft een prijs en daar betalen consumenten graag voor. Op ieder potje past een deksel: bij jouw uurtarief past een doelgroep!
Als je als hovenier niet genoeg werk hebt of net genoeg om de rekeningen mee te betalen is het maar de vraag of het handig is een hoger uurtarief te vragen. Mensen kijken echt wel naar de prijs. Mijn ervaring is price first, kwaliteit moet in de ogen van de klant nog blijken.
Dus (te) weinig werk en je wilt het er voor zargen dat je de bus in kunt stappen, dan eerst mar eens een lagere prijs hantern om eindelijk eenklus te scoren.
Beste Mark,
Ik begrijp je standpunt dat er voldoende geld moet binnenkomen voor de rekeningen etc. Maar of nou het uurtarief het enige middel is om dit doel te bereiken vraag ik me echt af.
Prijs is een onderdeel van de marketing strategie die je als ondernemer moet hebben. Echter een onderdeel, niet alles.
Want door een te lage prijs alleen zou je in een klantgroep terecht kunnen komen die jou werk en inzet niet naar waarde waardeert. En van klanten komen klanten: dus met het instrument ‘prijs’ groei je wel in werk (omzet) maar niet in winst.
Een succesvol bedrijf opbouwen met de juiste uitgangspunten die voldoende winst opleveren is niet eenvoudig en kost tijd en energie maar zeker mogelijk.
Mocht je een keer van gedachten willen wisselen neem dan gerust contact op.
Met vriendelijke groet,
Jelle