‘Op elk potje past een deksel.’ Die uitspraak kent iedereen. Zat het tegen in de liefde? Dan hoorde je deze uitspraak ongetwijfeld van familie en vrienden: ‘Geen paniek! Op ieder potje past een deksel!’ Laatst moest ik aan deze uitspraak denken toen ik met een hovenier in gesprek was. We praatten over zijn uurtarief, dat ik te laag vond. Zijn reactie? ‘In deze regio zijn de uurtarieven nou eenmaal zo laag.’ Dat ik dat niet wist! Dat ik als
coach zo slecht ingelicht was kon hij zich maar moeilijk voorstellen. Ik liet hem zien dat er in zijn regio toch behoorlijk wat hoveniers waren met een hoger uurtarief.

Al pratende kwamen we op het volgende: alle hoveniers in de regio hadden werk. Niemand ging failliet. Welke doelgroep zou hij het liefst willen bedienen? De hovenier zou het liefst klanten uit het midden- en bovensegment willen. Niet zo verwonderlijk!

Kwaliteit heeft een prijs en daar betalen consumenten graag voor.

Hoe dit haalbaar voor hem werd? Door zijn uurtarief te verhogen natuurlijk! Met zijn manier van werken en de kwaliteit die hij leverde, was niets mis. Maar kwaliteit vereist ook een bepaalde prijs. Een goedkoper uurtarief trekt
consumenten aan die sneller alleen naar de prijs kijken. Dat is niet bepaald een doelgroep waarin je wilt groeien. Zit je eenmaal ‘vast’ in deze doelgroep dan is het moeilijk om daar uit te komen. Tenzij je je uurtarief verhoogt.

Een belangrijke positionering van je bedrijf is de prijsstelling. Kwaliteit heeft een prijs en daar betalen consumenten graag voor. Op ieder potje past een deksel: bij jouw uurtarief past een doelgroep!