Misverstanden bij garantie

door | 4 sep 2020 | Hoveniersbranche, ondernemerschap

Veel mensen zijn niet goed op de hoogte van de garantieregelingen. Hierdoor ontstaan er geregeld discussies over gebruikte materialen. Soms worden hierbij klanten aan de kant gezet, omdat er wordt gedacht dat ze na een jaar van de garantie af zijn. Dit klopt echter vaak niet.

 

De lengte van garantie

Het is afhankelijk van het product hoe lang de garantie erop duurt. Hierom kan je voordat je iets koopt altijd vragen wat de verwachte levensduur is. Als het product in die periode kapot gaat kan je ermee terug naar de verkoper. Je kan dan om vervanging of herstel vragen, of om de teruggave van het aankoopbedrag.

Let op: Bovenstaande geldt alleen als het product buiten je eigen schuld kapot is gegaan.

 

Aparte tijden binnen garantie

Er bestaat ook een algemeen misverstand dat twee jaar garantie het maximum is. Dit kan, maar dit is een gesteld minimumtermijn dat het Europees consumentenrecht heeft gesteld. Nederland geeft consumenten een hogere bescherming dan dit. Zoals boven vermeld duurt hier het garantietermijn zo lang als te verwachten valt dat het product mee gaat.

 

Het eerste half jaar na een aankoop is wel extra belangrijk omdat… lees meer

Misschien vind je dit ook interessant
Bijzondere tijden

Bijzondere tijden

We leven in een bijzondere tijd. Corona heeft invloed op alles wat we doen momenteel, zowel in werk als privé. In deze tijd gaan we onverminderd door met het organiseren van de 22e editie van De Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg. De verschillen zijn groot in de...