Seizoenskwekers hebben moeite met aanpassing veilvolgorde

door | 2 jan 2019 | Hoveniersbranche

Tijdens de algemene ledenvergadering van Plantion, gisteravond, oogstte het initiatief om de veilvolgorde aan te passen kritiek van een groep seizoenskwekers. Sinds september veilt Plantion de producten van kwekers die A1-kwaliteit leveren en vijf dagen in de week aanvoeren (de kopgroep), als eerste. Dit is een van de maatregelen van Plantion om de klok in Ede te versterken.

 Bij het agendapunt ‘kwaliteit & regelmaat’ opende commercieel directeur Guus van Logtestijn met een toelichting: “Het besluit om de veilvolgorde aan te passen hebben we genomen na twee jaar intensieve voorbereiding en toetsing. Per gewasgroep veilen we eerst de producten van de kopgroep, daarna het peloton en als laatste het blok achterblijvers. In de kopgroep zitten aanvoerders die vijf dagen in de week A1-kwaliteit leveren. Kwekers die twee of drie keer in de week aanvoeren, zitten in het peloton. Het blok achterblijvers bevat aanvullende handel en wordt als laatste geveild. We verwachten dat dit zal bijdragen aan een goed en regelmatig assortiment, een vurige wens van onze kopers. Met individuele kwekers die hierdoor in de problemen komen, kijken we naar een passende oplossing.”

Enkele kwekers van seizoensproducten gaven aan zich inderdaad benadeeld te voelen, omdat ze niet in staat zijn gedurende langere periodes elke werkdag producten aan te voeren: “Onze concurrenten worden nu als eerste geveild, alleen maar omdat ze groter zijn.” De discussie werd afgesloten met de toezegging van Plantion dat als de eerlijkheid in het geding is, daar aandacht aan zal worden besteed.

 

Omzet 2018

Ook Plantion ondervindt de nadelige effecten van de extreme weersomstandigheden dit jaar, met een koud voorjaar en een warme en droge periode van maar liefst zestien weken. Des te meer is Plantion tevreden met de handhaving van de klokomzet op het niveau van 2017, met dank aan een goed laatste kwartaal. Dat de totale omzet van Plantion iets lager uitvalt (-2,3 procent), komt door een omzetdaling bij bemiddeling. Plantion houdt vast aan haar tarievenbeleid en dat betekent dat sommige klanten hun heil elders zoeken. In een groeiende markt ondervond het groencentrum van Plantion problemen om voldoende assortiment aan te trekken om aan de vraag te kunnen voldoen. De omzet uit digitale kanalen steeg opnieuw (+3,4 procent).

 

Transportmogelijkheden

In het kader van haar nieuwe beleidsplan is Plantion in 2018 gestart met zes van de elf geplande projecten om Plantion te laten uitgroeien tot toonaangevende bloemistenklok in West-Europa. De projecten zijn erop gericht kwekers, bloemisten en eigen medewerkers mee te nemen in de trend naar digitalisering en daarnaast te voorzien in de behoefte aan fysieke ontmoeting. In 2019 wordt een nieuw project gestart, namelijk het organiseren van slimme transportmogelijkheden voor aanvoerders en kopers.

 

Plantenpaspoort

Op uitnodiging van Plantion gaf Ron Bleijswijk van Naktuinbouw een presentatie over het nieuwe plantenpaspoort dat vanaf 14 december 2019 binnen de hele EU verplicht is. Hij wees op het belang van goede traceerbaarheid van producten, bijvoorbeeld om eventuele ziekten objectief te kunnen herleiden. Elke ondernemer die planten levert aan een volgende partij in de keten (behalve direct aan de consument) moet zijn producten van een eenduidig paspoort voorzien. Op de website van Naktuinbouw (www.naktuinbouw.nl) staat een overzicht met vragen & antwoorden die elke dag wordt bijgewerkt.

 

Plantion

Plantion te Ede is een moderne, complete en inspirerende marktplaats voor kwekers en sierteeltdetaillisten. Met 151 medewerkers creëert Plantion optimale afzetmogelijkheden voor producten van haar aanvoerders. Plantion combineert onder één dak een klokveiling (dagverse bloemen en planten), een groencentrum (boomkwekerijproducten) en een groothandelscentrum (bloemen, planten en bloemisterijartikelen). Daarnaast bemiddelt Plantion rechtstreeks tussen kweker en koper. Veel producten zijn ook via Plantion Digitale Marktplaats verkrijgbaar. Plantion investeert in een CO 2-neutrale marktplaats, onder meer door gebruik van zonnepanelen en windenergie. Over 2017 realiseerde Plantion een omzet van 101,5 miljoen euro. Meer informatie: www.plantion.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Onderzoeken naar effect glyfosaat moeten openbaar

Het Europese Agentschap voor Voedselveiligheid (EFSA) moet wetenschappelijk onderzoek naar de giftigheid van glyfosaat en de mate van kankerverwekkendheid openbaar maken. Het besluit van de EFSA om deze geheim te houden, is vernietigd door het Gerecht van de Europese...

Kiezen voor kwaliteit: nieuw keurmerk voor ecologisch bermbeheer

De Vlinderstichting en Stichting Groenkeur brengen in de loop van dit jaar een nieuw keurmerk uit voor ecologisch bermbeheer. De voorgenomen eisen van dit Kleurkeur zijn vanaf 7 maart 2019 bekend. Daarmee kunnen opdrachtgevers en aannemers zich voorbereiden op een...

Kleurrijke afronding van de eerste deel van “BankastraatVeilig”

DORDRECHT - Bomen en planten poten, geven een kleurrijke afronding van de eerste deel van “BankastraatVeilig”. Afgelopen jaar is door de Werkgroep Bankastraatveilig veel werk verzet.Door samenwerking en ondersteuning vanuit de gemeente én het voorspoedig verloop...

Groene krachten gebundeld

De Nationale Tuinweek, een initiatief van vereniging Groei & Bloei, wordt dit jaar gehouden van 8 tot en met 16 juni. Met als centraal thema ‘De Levende Tuin’ wil de vereniging mensen stimuleren om de eigen tuin te vergroenen: minder stenen, meer planten. Alle...