Veel belangstelling voor nieuw VHG Professionaliseringsprogramma

Gisteren, 31 januari, was de eerste workshop van het nieuwe VHG Professionaliseringsprogramma voor leden. In Zeist nam een groep ondernemers deel aan de workshop ‘Beter organiseren’. Zij kregen praktische instrumenten aangereikt om hun organisatie en werkprocessen strakker in te richten én plezieriger om in te werken. Er is veel belangstelling voor het nieuwe programma, niet alleen vanwege de inhoud, maar ook omdat VHG-leden tijdelijk een forse korting op de cursuskosten krijgen.

De workshops zijn toegespitst op de dagelijkse praktijk in de hoveniers- en groenvoorzieningsbranche en worden veelal deels op maat aangescherpt, afhankelijk van de specifieke behoeften van de deelnemers.

Leren van elkaar
Tijdens de workshop Beter organiseren kwam onder andere aan bod hoe groenondernemers faalkosten kunnen reduceren, meer klantwaarde kunnen realiseren en plezieriger kunnen (samen)werken. Er was veel gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en discussie. “Daar leer je enorm veel van”, aldus een van de deelnemers. “Je zit hier met vakgenoten van verschillende typen bedrijven bij elkaar, het is heel interessant om te horen hoe anderen dingen aanpakken en oplossen. Je gaat naar huis met heel veel tips en adviezen om nog professioneler te werken.”

Onderscheidend vermogen
Branchevereniging VHG kent sinds enkele jaren een Professionaliseringsprogramma voor haar leden. Het programma omvat een quickscan, waarbij het bedrijf wordt getoetst op een aantal professionele punten. Aan de hand daarvan kan de ondernemer gebruik maken van bedrijfsadvies en informatie en tools van de VHG-website, of deelnemen aan een van de workshops.  Deze helpen om onderscheidend te zijn in het hele traject van acquisitie tot nazorg. VHG biedt de workshops aan in samenwerking met externe partners, waaronder Bex Communicatie en Insector. De komende weken staan de volgende workshops nog op het programma: 

5 februari: Bedrijfsoverdracht (Deil), in deze workshop gaat u aan de slag met het maken van een concreet stappenplan waarin alle aspecten die nodig zijn voor een soepele overdracht, aandacht krijgen.

5 februari: Beter verkopen, een goede impuls om uw acquisitie en communicatie zó in te richten dat de potentiële klant zelf contact opneemt.

7 februari: Bedrijfsopvolging (Appeltern)

8 februari: Beter social media inzetten, in deze training leert u hoe u met een slimme aanpak een enorme kring van potentiële klanten kunt bereiken.

13 februari: Beter leidinggeven, tijdens deze workshop werkt u aan het bewust ontwikkelen van een leiderschapsstijl die past bij de strategie van uw bedrijf en uw medewerkers.

15 februari: Workshop Beter begroten, deze workshop geeft u kennis en inzicht waarmee u het begrotings- en offerteproces in uw eigen bedrijf kunt verbeteren.