Wat is de waarde van een offerte?

door | 6 mei 2020 | Helpdesk, Hoveniersbranche, ondernemerschap

Het is een open deur dat communicatie belangrijk is. En goede communicatie is namelijk zo’n beetje het moeilijkste wat er is. Vraag jouw partner of een familielid maar eens. Wat je zegt, wat je bedoelt en hoe het overkomt is een bron van vermaak en ergernis.

Schriftelijke communicatie is vaak nog een tikje lastiger. Je hebt immers niet de mogelijkheid om met je stem en houding (het non-verbale deel) die nuance aan te geven die soms doorslaggevend is. Dus een offerte of een mail geeft niet altijd dat aan wat je bedoelt.

Een offerte kent nog een ander lastig stuk, de zogenaamde vaktaal. Wat voor de vakman appeltje eitje is, is voor een leek abracadabra. Het maken van een goede, allesomvattende beschrijving die duidelijk aangeeft wat een klant mag verwachten en hoe het er gaat uitzien is en blijft een lastig verhaal.

Het vervelende is dat bij een klacht van een consument de offerte leidend is, mocht het komen tot een juridisch steekspel. Een beetje advocaat weet hier over het algemeen handig mee te ‘spelen’ waardoor de vakman, ondanks alle goede bedoelingen, vaak aan het kortste eindje trekt. Behoorlijk frustrerend.

Daarom voor alle vakmannen:
1. Heeft een klant een klacht, feedback? Reageer dan direct!
2. Weet je niet precies hoe je tot een oplossing kunt komen? Schakel hulp in.
3. Voorkom ten alle tijde een juridisch steekspel. Gelijk hebben en gelijk krijgen is helaas niet hetzelfde.

Relatiebehoud is ons uitgangspunt in het overleg tussen consument en hovenier. Vreemde ogen dwingen wordt wel eens gezegd. TuinKeur weet vaak de juiste toon te vinden en oplossing aan te dragen. Heb je vragen hierover mail dan naar info@tuinkeur.nl

Misschien vind je dit ook interessant