Maak van ‘vrijblijvend‘ ‘blijvend’

door | 8 okt 2018 | Ondernemerschap

‘Vrijblijvend’. Het lijkt soms wel een toverwoord. Als het vrijblijvend is, dan willen mensen wel. Is het de tijdsgeest? Alles is vrijblijvend, niets leidt tot verplichting. Want dat klinkt negatief, en we houden niet van negativiteit.

Ik doe vrijwilligerswerk. Dat kan niet vrijblijvend. Vrijwilligerswerk is vrijwillig maar niet zonder verplichtingen! Men moet wel op je kunnen rekenen.

In de gesprekken die ik voer met hoveniers komt regelmatig naar voren dat er zoveel offertes opgesteld moeten worden. ‘Maar’, vraag ik dan, ‘wat is dan jouw werkwijze bij nieuwe klanten of aanvragen?’

Waarom zou je vragen om prijsopgaven die in een e-mail binnenkomen beantwoorden met een offerte? Wat een werk! En vaak is het aantal acceptaties ook nog eens bedroevend.

Tip: beantwoord zo’n e-mail met een verzoek om een afspraak. Of nog beter: bel voor het maken van een afspraak! Als de consument daar geen tijd voor heeft of wil maken, hoef je er ook verder geen tijd in te steken.

Met een gesprek investeer je in succes.

Komt het tot een gesprek? Bereid het gesprek dan goed voor. Neem foldermateriaal mee van jouw bedrijf en laat de beoordelingen op HovenierNederland.nl over jouw werk zien. Zorg voor een intakeformulier. Vraag naar het budget! Ga de tuin in en licht een tegel op om te kijken hoeveel zand eronder zit. Graaf een gat om vast te stellen of de grond ‘los’ is en geen storende laag bevat. Laat je professionele kant zien. Zo gebruik je de afspraak en het gesprek om de serieuzere consumenten te scheiden van de ‘prijsvragers’, de ‘profiteurs’.

Een goed voorbereid gesprek kost minder tijd dan het opstellen van een offerte. In het maken van een offerte zit al snel tien uren aan werk. Met een gesprek investeer je in succes. De kans dat je de opdracht binnenhaalt is vele malen groter. Zo maak je van ‘vrijblijvend’ een blijvende opdracht!

Misschien vind je dit ook interessant