Waarde is waardevol

door | 5 nov 2018 | Hoveniersbranche, Ondernemerschap

Toen ik een hovenier vroeg over veranderingen in zijn werk zei hij: ‘Ik ben harder, zakelijker geworden.’ Ik zat daar met hem aan de keukentafel. Hij was jarenlang in loondienst geweest maar had uiteindelijk de stap aangedurfd. Werkte vanuit huis en had de opslag van het materiaal elders. Het was het laatste gesprek van mijn dag. En dan lijkt het alsof de tijd er niet meer toe doet: er was een fijne sfeer en we bespraken van alles en nog wat.

Hij had het druk. Veel vaste klanten, niets aan de hand. Behalve zijn tarief. Dat was een laag uurtarief. Vanuit TuinKeur adviseren wij relaties om een uurtarief te hanteren van minimaal het landelijk gemiddelde van € 37,50. Maar ik vroeg hem naar zijn uurtarief. ‘Waarom vraag je niet een hoger uurtarief? Je hebt toch werk genoeg?’ Hij zei: ‘Ik durf niet te verhogen.’ Hij was bang om zijn vaste klanten te verliezen: ‘Ik weet zeker, dat als ik mijn uurtarief verhoog, een aantal klanten mij veel geluk en succes wensen maar dat ik daar niet meer terugkom, ook al ken ik hen vijftien jaar.’ Een logische gedachte.

Een volwassen vent met een volwassen bedrijf moet doorpakken.

Toch was mijn reactie kort maar krachtig: als een klant om die reden niet meer verder wil, dan heb je geen ‘relatie’. Zo’n klant is een profiteur. Met genoeg klanten kun je zulke klanten missen als kiespijn. Een volwassen vent met een volwassen bedrijf moet doorpakken.

Zes weken later trof ik hem weer, aan het werk in een tuin. ‘Hoe gaat het ermee?’, vroeg ik. Hij had een grote glimlach op zijn gezicht: ‘Ik heb doorgepakt! Mijn uurtarief verhoogd. Gewoon gedaan. En weet je? Niemand reageerde negatief!’

Houd dit voor ogen: je bent meer waard dan je uurtarief doet vermoeden. Word harder, zakelijker. Laat zien waar je voor staat!

Misschien vind je dit ook interessant

Nieuwkomers aan het werk dankzij Hovenier John Koomen

WOGNUM – In januari van dit jaar hebben vier partijen, waaronder het WerkgeversServicepunt NHN, hun uiterste best gedaan om versneld een traject op te starten voor een groep nieuwkomers met als doel de deelnemers klaar te stomen voor een baan in de groene sector. Het...

Kassa: ‘Twee van de zeven narcissenmixen stellen teleur’

In het tv-programma Kassa zijn de gemengde narcissenbollen in kleinverpakking getest. Bakker en Florex komen goed uit de test, terwijl Action en Baltus er niet zo goed vanaf komen.Lees verder bij de bron > Misschien vind je dit ook interessant

Gouden Plantariumspeld voor Jos Straathof

Jos Straathof heeft tijdens zijn afscheid van het bestuur van Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij de Gouden Plantariumspeld opgespeld gekregen. De Gouden speld werd uitgereikt door voorzitter Jan Willem Griep. Straathof was méér dan 12 jaar lid van het bestuur van...

De ziekte van Lyme: ben er op tijd bij!

Jaarlijks krijgen bijna dertigduizend Nederlanders de ziekte van Lyme door een tekenbeet. Dit kan ernstige gevolgen hebben. Voor hoveniers is het dan ook een erkende beroepsziekte. Een jaarlijks onderzoek op de ziekte van Lyme kan een snelle diagnose geven, en...