Waarde is waardevol

door | 5 nov 2018 | Hoveniersbranche, Ondernemerschap

Toen ik een hovenier vroeg over veranderingen in zijn werk zei hij: ‘Ik ben harder, zakelijker geworden.’ Ik zat daar met hem aan de keukentafel. Hij was jarenlang in loondienst geweest maar had uiteindelijk de stap aangedurfd. Werkte vanuit huis en had de opslag van het materiaal elders. Het was het laatste gesprek van mijn dag. En dan lijkt het alsof de tijd er niet meer toe doet: er was een fijne sfeer en we bespraken van alles en nog wat.

Hij had het druk. Veel vaste klanten, niets aan de hand. Behalve zijn tarief. Dat was een laag uurtarief. Vanuit TuinKeur adviseren wij relaties om een uurtarief te hanteren van minimaal het landelijk gemiddelde van € 37,50. Maar ik vroeg hem naar zijn uurtarief. ‘Waarom vraag je niet een hoger uurtarief? Je hebt toch werk genoeg?’ Hij zei: ‘Ik durf niet te verhogen.’ Hij was bang om zijn vaste klanten te verliezen: ‘Ik weet zeker, dat als ik mijn uurtarief verhoog, een aantal klanten mij veel geluk en succes wensen maar dat ik daar niet meer terugkom, ook al ken ik hen vijftien jaar.’ Een logische gedachte.

Een volwassen vent met een volwassen bedrijf moet doorpakken.

Toch was mijn reactie kort maar krachtig: als een klant om die reden niet meer verder wil, dan heb je geen ‘relatie’. Zo’n klant is een profiteur. Met genoeg klanten kun je zulke klanten missen als kiespijn. Een volwassen vent met een volwassen bedrijf moet doorpakken.

Zes weken later trof ik hem weer, aan het werk in een tuin. ‘Hoe gaat het ermee?’, vroeg ik. Hij had een grote glimlach op zijn gezicht: ‘Ik heb doorgepakt! Mijn uurtarief verhoogd. Gewoon gedaan. En weet je? Niemand reageerde negatief!’

Houd dit voor ogen: je bent meer waard dan je uurtarief doet vermoeden. Word harder, zakelijker. Laat zien waar je voor staat!

Misschien vind je dit ook interessant